آموزش نوشتن برنامه سلام دنیا برای اندروید


در این مقاله که قسمت سوم از آموزش برنامه نویسی اندروید می باشد، میخواهیم برنامه نویسی اندروید را با یک مثال ساده و معروف سلام دنیا آغاز کنیم. قبلا از اینکه شما شروع به برنامه نویسی کنید باید، نرم افزار های مورد نیاز را که در قسمت اول توضیح دادیم را نصب کنید.”چگونه محیط برنامه نویسی اندروید را نصب کنیم

بخش ۱ از ۸: ایجاد برنامه اندروید

۱اولین قدم برای نوشتن برنامه اندروید، اجرا نرم افزار Eclipse IDE می باشد. خوب ابتدا برنامه را اجرا کنید و سپس از مسیر زیر یک اپلیکیشن جدید ایجاد کنید و برای آن یک نام تعیین کنید.

File -> New -> Android New Application

۲هنگامی که شما یک پروژه جدید ایجاد می کنید باید یک شکل مانند تصویر زیر ظاهر شود.

آموزش نوشتن برنامه سلام دنیا برای اندروید

بخش ۲ از ۸: ساختمان برنامه های اندروید

۱قبل از اینکه برنامه را اجرا کنید، باید با ساختار کلی فایل های درون یک برنامه اندروید آشنا شوید.

  • src: این بخش شامل فایل های جاوا می شود. به صورت پیشفرض MainActivity.java داخل آن می باشد که یک کلاس اکتیویتی هست اجرا می شود و به همراه آیکن در نظر گرفته شده اپلیکشن ساخته و راه اندازی می شود.
  • gen: این پوشه شامل فایل. R می باشد کامپایلری که فایل reference را از resource پروژه تان پیدا کرده است ایجاد می کند. شما نباید در این فایل تغییری ایجاد نمایید.
  • bin: این پوشه شامل فایلهای. apk پکیح اندروید می باشد، با سازنده های ADT و پروسه ساخت اجزا اجرا می گردد و برنامه اجرا می گردد.
  • res/drawable-hdpi: در این پوشه اشیاء گرافیکی ساخته شده و یا طراحی شده را جهت پشتیبانی از screen های مختلف قرار می گیرد.
  • res/layout: در این پوشه فایلهای user interface جهت تعامل با کاربر قرار می گیرد.
  • res/values: این پوشه جهت سایر فایل های XML های مختلف است که شامل مجموعه ای از منابع ماند متغیر ها، رنگها و… است.
  • AndroidManifest.xml: در این فایل توصیف ویژگی های اساسی از برنامه و تعریف هر یک از اجزای آن قرار می گیرد.پس از توضیح خلاصه ای از کلیات فایل های مهم و کاربردی را شرح می دهیم.

آموزش نوشتن برنامه سلام دنیا برای اندروید

بخش ۳ از ۸: فایل Main Activity

۱کد های جاوای Main Activity در فایل MainActivity.java قرار دارد. این فایل برنامه های واقعی که در نهایت تبدیل به DALVIK اجرایی می شود و برنامه اجرا می گردد.

package com.example.helloworld;

import android.os.Bundle;
import android.app.Activity;
import android.view.Menu;
import android.view.MenuItem;
import android.support.v4.app.NavUtils;

public class MainActivity extends Activity {

@Override
public void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
super.onCreate(savedInstanceState);
setContentView(R.layout.activity_main);
}
@Override
public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
getMenuInflater().inflate(R.menu.activity_main, menu);
return true;
}
}

  • در اینجا R.layout.activity_main مراجعه می کند به فایل activity_main.xml که در پوشه res/layout قرار دارد.
  • متد onCreate() یکی از روشهایی است که اکتیویتی بارگزاری می شود.

بخش ۴ از ۸: فایل Manifest

۱هر کامپوننتی که شما از آن برای توسعه برنامه خود استفاده می کنید، باید شما آنها را به فایل manifest معرفی کنید که AndroidManifest.xml نام دارد و در ریشه پروژه قرار دارد. کار این فایل طوری است رابط بین سیستم عامل اندروید و برنامه می باشد.

<manifest xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
   package="com.example.helloworld"
   android:versionCode="1"
   android:versionName="1.0" >
   <uses-sdk
      android:minSdkVersion="8"
      android:targetSdkVersion="15" />
   <application
       android:icon="@drawable/ic_launcher"
       android:label="@string/app_name"
       android:theme="@style/AppTheme" >
       <activity
           android:name=".MainActivity"
           android:label="@string/title_activity_main" >
           <intent-filter>
               <action android:name="android.intent.action.MAIN" />
               <category android:name="android.intent.category.LAUNCHER"/>
           </intent-filter>
       </activity>
   </application>
</manifest>
  • در اینجا تگ <application>…</application> به صورت انحصاری در اختیار components های مربوط به برنامه است.
  • android:icon مربوط به آیکون برنامه می باشد که در res/drawable-hdpi ذخیره گشته است. این برنامه از تصویر ic_launcher.png که در پوشه drowable قرار دارد جهت آیکن برنامه استفاده می کند.
  • تگ <activity> بعضی مشخصه ها را مانند نام android:name مشخص می کند و باید نام کامل کلاس اکتیویتی مورد نظر مانند android:name=”.MainActivity” وارد گردد.
  • android:label متغیرهای استفاده شده در اکتیویتی اعلام می کند. شما می توانید activity های مختلف را با استفاده از <activity> معرفی نمایید.

بخش ۵ از ۸: فایل Strings

۱فایل strings.xml در مسیر res/values قرار دارد و شامل تمامی محتواهای متنی شما که در برنامه استفاده می کنید می باشد به طور مثال نام دکمه ها ،برچسب ها و انواه مشابه آن در این فایل ذخیره می گردد.

<resources>
    <string name="app_name">HelloWorld</string>
    <string name="hello_world">Hello world!</string>
    <string name="menu_settings">Settings</string>
    <string name="title_activity_main">MainActivity</string>
</resources>

بخش ۶ از ۸: فایل R

۱در مسیر gen/com.example.helloworld/R.java فایلی وجود دارد که هر تغییری در برنامه چه در فایلهای جاوا و چه در فایلهای XML ایجاد می شود آنجا توسط اکلیپس اعمال می شود. یادآور می شوم هیچگونه تغییری در این فایل انجام ندهید زیرا ممکن است با مشکل مواجه شوید.

/* AUTO-GENERATED FILE.  DO NOT MODIFY.
 *
 * This class was automatically generated by the
 * aapt tool from the resource data it found.  It
 * should not be modified by hand.
 */

package com.example.helloworld;

public final class R {
public static final class attr {
}
public static final class dimen {
public static final int padding_large=0x7f040002;
public static final int padding_medium=0x7f040001;
public static final int padding_small=0x7f040000;
}
public static final class drawable {
public static final int ic_action_search=0x7f020000;
public static final int ic_launcher=0x7f020001;
}
public static final class id {
public static final int menu_settings=0x7f080000;
}
public static final class layout {
public static final int activity_main=0x7f030000;
}
public static final class menu {
public static final int activity_main=0x7f070000;
}
public static final class string {
public static final int app_name=0x7f050000;
public static final int hello_world=0x7f050001;
public static final int menu_settings=0x7f050002;
public static final int title_activity_main=0x7f050003;
}
public static final class style {
public static final int AppTheme=0x7f060000;
}
}

بخش ۷ از ۸: فایل Layout

۱activity_main.xml یک فایل Layout می باشد که در مسیر res/layout است. که زمان لود شدن اپلیکیشن از آن رابط های کاربری استفاده می کند شما میتوانید به دفعات مختلف تغییر در این فایلها ایجاد کنید تا به نتیجه مطلوب برسیم در برنامه “Hello World!” محتوای فایل activity_main.xml به صورت پیشفرض به صورت زیر خواهد بود.

<RelativeLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
   xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools"
   android:layout_width="match_parent"
   android:layout_height="match_parent" >

<TextView
android:layout_width=”wrap_content”
android:layout_height=”wrap_content”
android:layout_centerHorizontal=”true”
android:layout_centerVertical=”true”
android:padding=”@dimen/padding_medium”
android:text=”@string/hello_world”
tools:context=”.MainActivity” />

</RelativeLayout>

  • این یک نمونه ساده از RelativeLayout است که ما در یک فصل جدا آن را به طور کامل به شما آموزش خواهیم داد.
  • TextViewدر اندروید یک ابزار گرافیکی است که ما می توانیم در برنامه قرار دهیم از خصوصیات این ابزار می توان به android:layout_width, android:layout_height اشاره کرد که می توان آنها را بر اساس نیاز تنظیم کنیم.
  • @string به فایل strings.xml اشاره می کند که در پوشه res/values قرار دارد و @string/hello_world به متغیر hello اشاره می کند که در فایل strings.xml قرار دارد و محتوای آن “Hello World!” است.

بخش ۸ از ۸: اجرا برنامه نوشته شده

۱خوب برویم برنامه ایی که نوشته ایم را اجرا کنیم. شما باید قسمت اول آموزش برنامه نویسی یک AVD ایجاد کرده باشید. خوب برای اجرای برنامه باید از بخش نوار ابزار Eclipse روی دکمه سبز رنگ که همانند پلی می باشد کلیک کنید.

آموزش نوشتن برنامه سلام دنیا برای اندروید