رازهای مودب بودن چیست؟


مودب بودن یک مهارت اجتماعی مهم است که می تواند به شما در ایجاد دوستی و موفقیت در حرفه خود کمک کند و احترام شما را نشان می دهد. چگونه مودب باشیم، سوال خیلی از کاربران می باشد که در این مقاله ما به صورت سه بخش کامل آن را برای شما کاربران می گوییم.

بخش ۱ از ۳ : مودب بودن

۱. لبخند زندن هنگام ملاقات یک شخص : وقتی برای اولین بار یک شخص را میخواهید ملاقات کنید، لبخند فراموش نشود. لبخند زدن نشان می دهد که شما روحیه خوبی دارید و شخص پیش خود فکر میکند که از دیدن آن خوشحال می شوید.

۲. در سلام دادن به شخص سبقت بگیرید. به درستی با دیگران سلام و احوالپرسی کنید و منتظر نباشید که طرف مقابل به شما سلام بدهد و سپس شما.

۳. به صورت محکم و دوستانه دست بدهید. هنگامی که کسی را ملاقات می کنید، دست آن را با دست راست خود محکم بگیرید و یک بار آن را به بالا و پایین تکان دهید.

۴. هنگامی که با شخص مورد نظر صحبت می کنید به چشمان طرف نگاه کنید و مراقب باشید نگاه شما مودبانه باشد و نشان از این نباشد که از صحبت های او خسته شده اید.

بخش ۲ از ۳ : مودب بودن در کلام

۱. همیشه از کلمات “لطفا” و “ممنون” استفاده کنید. یادتان باشد از دیگران به خاطر کارهایی که برایتان انجام می‌دهند تشکر کنید و وقتی از آنها درخواستی دارید آن را بسیار محترمانه و با استفاده از کلماتی مثل “لطفاً” عنوان کنید. اگر کسی چیزی به شما تعارف می‌کند پاسخ دهید “بله ممنون” یا “خیر متشکرم.”

۲. یاد بگیرید با دقت به حرف‌های دیگران گوش کنید. وقتی طرف مقابلتان حرف می زند، خوب توجه کنید. وسط حرف دیگران نپرید یا بی‌توجهی نکنید.

۳. هنگامی که شخصی کار خوبی انجام میدهد آن را تشویق کنید. تحسین شما باید واقعی به نظر برسد. اگر حسادت کنید یا از موفقیت دیگران عصبانی باشید واقعی نشان دادن تحسین و تبریکتان بسیار سخت خواهد شد.

۴. همیشه مراقب باشید چگونه حرف می زنید. معمولا ما در خانه با خانواده یا دوستان خیلی راحت حرف می زنیم و این کار را برای اولین ملاقات با یک شخص خوب نمی باشد و بهتر است در این موقع مراقب حرف زدنمان باشیم.

۵. هنگامی که کاری اشتباه انجام می دهید بابت آن کار عذرخواهی کنید. اگر چیزی گفتید یا کاری کردید که بی‌ادبانه و گستاخانه به نظر می‌رسید، از طرف مقابل عذرخواهی کنید اما دقت کنید که بیش ‌از اندازه این کار را تکرار نکنید.

بخش ۳ از ۳ : مودب بودن در حرکات خود

۱. همیشه سر وقت باشید. به وقت دیگران احترام بگذارید و همیشه سعی کنید به موقع و سر وقت در مکان مورد نظر باشید یا کار را انجام دهید. اگر می‌بینید که ممکن است دیرتر برسید، حتماً فردمقابل را از آن مطلع کرده و عذرخواهی کنید. هیچوقت دیر کردن خود را توجیه نکنید. به وقت دیگران احترام بگذارید و آن را هدر ندهید.

۲. لباس مناسب بپوشید. اگر می‌خواهید برای مکانی رسمی یا نسبتا رسمی لباس بپوشید، بهتر است شرایط را به خوبی درک کنید. اگر کمی رسمی‌تر لباس‌ بپوشید، بهتر از این است که لباس‌ غیر رسمی به تن داشته باشید. ضمنا نباید برای حضور در یک محفل رسمی از لباس جین استفاده کنید.

۳. به ظاهر خود برسید. دندان‌هایتان را مرتب مسواک بزنید، لباس‌هایتان را هر روز عوض کنید و از اسپری بدن و عطر استفاده کنید.

۴. باکلاس غذا خوردن هم در موقعیت‌های کاری و رسمی و هم در موقعیت‌های اجتماعی و خانوادگی اهمیت زیادی دارد. ممکن است در هر منطقه یا شهری که زندگی می‌کنید، فرهنگ و قواعد خاص خودتان را داشته باشید، اما اصول ثابتی وجود دارند که باید حتما به آنها توجه کنید. بهتر است هنگام سرو غذا به نکات زیر دقت کنید :

  • هرگز قبل از دیگران شروع به خوردن غذا نکنید و صبر کنید که صاحب خانه شروع کند.
  • هنگام جویدن دهن خود را بسته نگه دارید.
  • با دهن پر هرگز صحبت نکنید.
  • غذاهایی که باعث می شود بوی بد بگیرد دهانتان میل نکنید.
  • با موهای خود بازی نکنید.
  • آرنج خود را روی میز قرار ندهید.

نکات آموزشی این بخش :

۱- در محیط های عمومی، گوشتان را نخارانید، دستتان را در بینی نکنید و ناخن‌هایتان را نجوید.

۲- مرزهای شوخی کردن را بشناسید و هیچوقت پایتان را فراتر از آن نگذارید.

۳- سعی کنید نقاط مثبت دیگران را بگویید.