نحوه تشخیص نقره اصل و بدل 100% کاربردی


جواهرات نقره جزو اکسسوری‌های جاودانه و ظریفی محسوب می‌شوند که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند. اما چگونه می‌توانید تشخیص دهید که زیورآلات نقره شما واقعی است یا تقلبی؟ جواهرات نقره تقلبی اغلب از فلزات ارزان‌تری ساخته می‌شوند که با لایه نازکی از نقره پوشانده شده‌اند تا ظاهر نقره واقعی را تقلید کنند. با این حال، این فلزات می‌توانند به مرور زمان کدر، خورده یا باعث واکنش‌های آلرژیک شوند. خوشبختانه، چند تست ساده وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید تا اصالت جواهرات نقره خود را بررسی کنید. در این مطلب …. ، ما ۱۰ راه  مهم برای تشخیص نقره اصلی از تقلبی، با استفاده از اقلامی که احتمالاً از قبل در خانه خود دارید، به شما نشان خواهیم داد.

10 راهکار تشخیص نقره اصل از بدل

چگونه نقره اصل را از بدل تشخیص دهیم؟

دانستن روش‌های تشخیص نقره اصل از بدل می‌تواند تجربه یک خرید حرفه ای را برایتان به همراه داشته باشد، زیرا هم می‌دانید که نقره اصل چه مشخصات و ویژگی هایی دارد، و هم این که بدلی بودن نقره را نیز به راحتی تشخیص میدهید.

این که بتوانید جواهرات مقره با کیفیت با درصد خلوص بالا را تشخیص دهید، در ادامه روش های مهمی را به شما معرفی می‌کنیم تا با استفاده از آنها بتوانید راحت تر خرید کرده و حتی گول افراد سودجو را نیز نخورید.

  1. به دنبال یک علامت مشخص باشید

برای تشخیص جواهرات نقره اصل، یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که به دنبال علامت و اعداد مشخصی باشید که نشان دهنده خلوص نقره هستند.

بیشتر جواهرات نقره دارای اعدادی (۹۲۵) هستند که روی آن‌ها نوشته شده است. به این معنی که حاوی ۹۲.۵٪ نقره و ۷.۵٪ فلزات دیگر است.

بهتر است بدانید که این نوع نقره با همچین درصد خلوصی، همچنین به عنوان نقره استرلینگ هم شناخته می‌شود و رایج‌ترین نوع نقره است که برای جواهرات استفاده می‌شود.

همچنین علامت‌های دیگری که نشان دهنده نقره اصل هستند عبارتند از ۹۰۰ به معنی ۹۰% نقره و ۱۰% فلزات دیگر و ۸۰۰ به معنی ۸۰% نقره و ۲۰% فلزات دیگر. اینها به عنوان نقره سکه یا نقره اروپایی نیز شناخته می‌شوند.

اگر هیچ  علامت کیفیت و مشخصاتی روی جواهرات نقره خود نمی‌بینید، می‌تواند به این معنی باشد که بسیار قدیمی، دست ساز یا تقلبی است. در این صورت، برای تایید صحت آن باید چند آزمایش دیگر انجام دهید.

  1. از آهنربا استفاده کنید

از آنجایی که نقره یک فلز غیر مغناطیسی است، به آهن ربا نیز واکنش نشان نمی‌دهد. از طرف دیگر جواهرات نقره تقلبی، ممکن است حاوی فلزات مغناطیسی مانند آهن یا نیکل باشند که به آهنربا می‌چسبند.

برای انجام این آزمایش به یک آهنربای قوی مانند آهنربای خاکی کمیاب یا آهنربای یخچال نیاز دارید. آهنربا را نزدیک جواهرات خود نگه دارید و ببینید آیا آن را جذب می‌کند یا دفع می‌کند. اگر جواهرات شما به آهنربا چسبید، احتمالا تقلبی است. اگر به آهنربا نمی‌چسبد، می‌تواند اصل باشد.

  1. یک تکه یخ روی جواهرات قرار دهید

یکی دیگر از روش های تشخیص نقره اصل از بدل، این است که همانطور که نقره یکی از بهترین‌هادی‌های گرما است، گرما را خیلی سریع از یک جسم به جسم دیگر منتقل می‌کند. اما، جواهرات نقره تقلبی، رسانایی حرارتی ضعیفی دارند و دمای اجسام دیگر را چندان تحت تاثیر قرار نمی‌دهند.

برای انجام این آزمایش به یک تکه یخ و یک لیوان آب نیاز دارید. در ادامه جواهرات خود را روی یک سطح صاف قرار داده و یک تکه یخ روی آن‌ها قرار دهید.

سپس دقت کنید که تکه یخ با چه سرعتی آب می‌شود. اگر جواهرات شما نقره واقعی باشد، به دلیل انتقال حرارت از فلز، یخ خیلی سریع آب می‌شود. اگر جواهرات از نقره تقلبی باشد، یخ به آرامی آب می‌شود.

  1. به صدا گوش دهید

آزمایش صدا هم یکی دیگر از راه‌های تشخیص نقره بدلی است. نقره هنگامی که روی سطح سخت می‌افتد صدای متمایزی دارد. صدای زنگ با صدای بلندی تولید می‌کند که چند ثانیه طول می‌کشد. با این حال، جواهرات نقره‌ای تقلبی صدایی کسل‌کننده یا صدای تقلبی ایجاد می‌کنند که به سرعت محو می‌شود.

برای انجام این آزمایش، به یک سکه یا یک قطعه فلز دیگر نیاز دارید که می‌دانید نقره واقعی است. با سکه به جواهرات خود ضربه بزنید یا جواهرات را روی یک سطح سخت بیندازید و به صدای آن گوش دهید.

آن را با صدای سکه یا فلز دیگر مقایسه کنید. اگر صدای جواهرات شما شبیه به سکه یا قطعه فلزی دیگر است، احتمالاً نقره واقعی است. اگر به نظر متفاوت باشد، احتمالا جعلی است.

  1. سفید کننده را به جواهرات بمالید

نقره به عنوان یکی از فلزات معروف گرانبها، به سفید کننده‌ها واکنش می‌دهد و وقتی در معرض آن‌ها قرار می‌گیرد اکسید می‌شود. این بدان معنی است که در تماس با سفید کننده کدر یا سیاه می‌شود. جواهرات نقره تقلبی اما، به سفید کننده واکنش نشان نمی‌دهند و بدون تغییر باقی می‌مانند.

برای این که این تست را انجام دهید، به مقداری سفید کننده و یک مقدار پنبه نیاز دارید. پنبه را به سفید کننده آغشته کنید و آن را روی قسمت کوچکی از جواهرات خود بمالید.

چند دقیقه صبر کنید و ببینید آیا تغییر رنگی روی جواهرات شما وجود دارد یا خیر. اگر جواهرات شما سیاه یا تیره شد، نقره واقعی است. اگر جواهرات شما اصلاً تغییر رنگ نداد، تقلبی است.

  1. جواهرات را با یک پارچه سفید بمالید

بهتر است بدانید که نقره فلزی نرم است که به راحتی در اثر اصطکاک خراشیده یا ساییده می‌شود. با این حال، جواهرات نقره تقلبی معمولاً با فلز سخت‌تری پوشیده می‌شوند که در برابر سایش مقاوم است.

اگر می‌خواهید این تست را انجام دهید،  به یک پارچه سفید و مقداری آب نیاز دارید. پارچه را کمی خیس کنید و برای چند ثانیه به آرامی روی جواهرات خود بمالید.

سپس پارچه را برای هر گونه لکه، آن هم به سیاه بررسی کنید. اگر روی پارچه شما آثار یا لکه‌های سیاهی وجود دارد، به این معنی است که مقداری از نقره از جواهرات شما ساییده شده است و نقره واقعی است.

اگر پارچه شما تمیز است و هیچ اثر یا لکه‌ای روی آن وجود ندارد، به این معنی است که جواهرات شما تقلبی یا با نقره اندود شده است.

  1. وزن و تراکم جواهرات را بررسی کنید

نقره فلزی سنگین و متراکم است که وزن مخصوص آن ۱۰.۴۹ گرم بر سانتی متر مکعب است. جواهرات نقره تقلبی، با این حال، ممکن است از فلزات سبک‌تر یا متراکم‌تر ساخته شوند که وزن مخصوص متفاوتی دارند.

برای انجام این آزمایش تشخیص نقره اصل، به یک ترازو و یک استوانه مدرج یا یک پیمانه اندازه گیری نیاز دارید. جواهرات خود را روی ترازو وزن کرده و وزن آن را بر حسب گرم یادداشت کنید.

سپس سیلندر مدرج یا فنجان اندازه گیری را با آب پر کنید و سطح آب را یادداشت کنید. سپس جواهرات خود را در آب فرو کنید و سطح آب جدید را یادداشت کنید.

در ادامه سطح آب اصلی را از سطح آب جدید کم کنید تا حجم جواهرات خود را بر حسب میلی لیتر بدست آورید. وزن جواهرات خود را بر حجم آن تقسیم کنید تا چگالی آن را بر حسب گرم بر سانتی متر مکعب بدست آورید.

چگالی جواهرات خود را با چگالی نقره که ۱۰.۴۹ گرم بر سانتی متر مکعب است مقایسه کنید. اگر چگالی جواهرات شما نزدیک به نقره است، احتمالاً نقره واقعی است. اگر تراکم جواهرات شما بسیار کمتر یا بیشتر از نقره است، احتمالا تقلبی است.

همچنین بخوانید: چگونه طلای سفید را از جواهرات نقره تشخیص دهیم؟
  1. از کیت تست اسید استفاده کنید

یکی دیگر بهترین راه‌های تشخیص نقره اصل، استفاده از کیت های جواهر سازی است. کیت‌های تست اسید یکی از مطمئن‌ترین و دقیق‌ترین روش‌ها برای آزمایش خلوص نقره است.

این کیت‌ها حاوی محلول‌های مختلف اسید نیتریک هستند که با درصدهای مختلف نقره واکنش می‌دهند. رنگ واکنش، نشان دهنده خلوص نقره است.

برای انجام این تست به کیت تست اسید نیاز دارید که می‌توانید آن را به صورت آنلاین یا از جواهر فروشی خریداری کنید. شما همچنین به یک سنگ آزمایش که معمولاً در کیت موجود است و چند دستکش محافظ و عینک نیاز دارید.

دستورالعمل‌های روی کیت را برای انجام آزمایش دنبال کنید. معمولاً باید جواهرات خود را روی سنگ آزمایش خراش دهید تا ردی از آن باقی بماند.

سپس یک قطره محلول اسید را روی علامت بزنید و تغییر رنگ را مشاهده کنید. رنگ را با نمودار رنگ ارائه شده در کیت مقایسه کنید تا خلوص جواهرات خود را مشخص کنید.

به عنوان مثال، اگر از محلولی برای نقره ۹۲.۵٪ استفاده می‌کنید و علامت شما قرمز می‌شود، به این معنی است که جواهرات شما نقره است. اگر سبز شد، به این معنی است که جواهرات شما تقلبی هستند یا با نقره روکش شده‌اند.

  1. از تستر الکترونیکی استفاده کنید

تسترهای الکترونیکی روش مطمئن و دقیق دیگری برای آزمایش خلوص نقره هستند. آنها از جریان الکتریکی برای اندازه گیری مقاومت فلزات استفاده می‌کنند. هر چه مقاومت کمتر باشد، خلوص فلز بالاتر است.

برای انجام این روش، به یک تستر الکترونیکی نیاز دارید. همچنین به مقداری ژل یا مایع آزمایشی که معمولاً در تستر موجود است و چند دستکش محافظ و عینک نیاز خواهید داشت.

برای انجام آزمایش، دستورالعمل‌های روی دستگاه تست را دنبال کنید. معمولاً باید مقداری ژل یا مایع آزمایشی را روی جواهرات خود بمالید و آن را با پروب یا گیره به تستر وصل کنید. سپس تستر را روشن کرده و نمایشگر را بخوانید. صفحه نمایش درصد نقره موجود در جواهرات شما را نشان می دهد.

به عنوان مثال، اگر در تست جواهرات، ۹۲ درصد نشان داده شود، به این معنی است که جواهرات شما نقره است. اگر ۰% را نشان داد به این معنی است که جواهرات شما تقلبی یا دارای روکش است.

  1. جواهرات خود را نزد یک متخصص ببرید

اگر پس از انجام این تست‌ها همچنان از اصالت جواهرات نقره خود مطمئن نیستید، همیشه می‌توانید آن را برای تایید نزد یک جواهرساز یا ارزیاب حرفه‌ای ببرید.

آنها به تجهیزات و روش‌های پیشرفته‌تری دسترسی دارند که می‌توانند خلوص و ارزش جواهرات نقره شما را به دقت تعیین کنند. همچنین مطمئن شوید که یک متخصص معتبر و قابل اعتماد را انتخاب کنید که به جواهرات شما آسیبی وارد نکند.

سخن آخر

زیورآلات نقره یک اکسسوری زیبا و ارزشمند است که اگر به درستی از آن مراقبت شود، می‌تواند نسل‌ها دوام بیاورد. با این حال، تمام جواهرات نقره اصل نیستند، و برخی از فروشندگان سودجو ممکن است سعی کنند نقره‌های تقلبی یا آبکاری شده را به عنوان نقره واقعی عرضه کنند.

برای جلوگیری از کلاهبرداری جواهرات نقره تقلبی، می‌توانید از این ۱۰ تست ساده برای بررسی صحت آن در خانه استفاده کنید. انجام این آزمایشات آسان است و به مواردی نیاز دارد که احتمالاً از قبل در خانه خود دارید.

نویسنده: پوریا زنگیشه

منبع