با بررسی انواع نهال گلابی در ایران می‌توان به این نتیجه استناد کرد که این نهال میوه به لحاظ دامنه گسترده انطباق آن با اقلیم‌ها و خاک‌های متنوع و همچنین با بیش از ۲۵۰۰ نوع گونه در هر اکوسیستم و منطقه‌ای قابلیت کاشت دارد. لذا برای بهره‌مندی هرچه بهتر از ثمره و میوه این نهال توجه به سازگاری آن با اقلیم کاشت و برطرف کردن نیازهای آن در اولویت است.

نهال گلابی رقمی دانه دار با نیاز سرمایی  ۶۰۰ الی ۱۵۰۰ ساعته بوده و در مناطق کوهستانی و سردسیری سطح زیر کشت آن بالا است. انواع نهال‌ گلابی بر اساس نوع گلدهی و بازه شروع بازدهی، به سه دسته نهال‌های گلابی میان رس، دیررس و زودرس تقسیم بندی می‌شوند که در این بین رقم‌های گرمسیری، سردسیری و معتدله  خود دارای انواع رقم‌ها و گونه‌های مختلفی هستند.

  1. انواع نهال گلابی سردسیری: نهال گلابی سیبری، درگزی، گلابی شاه میوه، گلابی آنجو
  2. انواع نهال گلابی گرمسیری: نهال گلابی بیروتی، گلابی شاه میوه، نهال گلابی مشو، گلابی درگزی
  3. انواع نهال گلابی معتدله: گلابی اسپادانا، گلابی دم کج، آنجو، سردرودی

نهال گلابی سردسیری چه ویژگی دارد؟

شاید جالب باشد که بدانید نهال گلابی سردسیری چه ویژگی دارد؟ در مناطق کوهستانی و سردسیری میزان ماه‌های سرد و برودت هوا بالا بوده لذا ممکن است سرمای زمستان تا اواخر فروردین ادامه دار باشد و ما شاهد تگرگ، بادهای سرد و سوزان، بارش‌های سیل آسا و سرمای دیررس بهاره همراه با باد شدید باشیم. از جمله ویژگی‌های متمایز نهال‌های سردسیری این است که برای گذران دوره خواب و مرتفع سازی نیاز سرمایی خود چنین اقلیم‌های سردسیری را می‌پسندند. شروع گلدهی آنها از اواخر فروردین بوده لذا در صورت بروز سرمای بهاره دچار ریزش گل، یخبندان و خسارت نمی‌شوند.

لذا دیرگل بودن نهال‌های سردسیری از جمله بارزترین خصوصیات آنها است. این نهال‌ها به بیماری‌ها، سرمای و یخبندان مقاوم‌تر هستند و دچار یخ زدگی نمی‌شوند. میوه ارقام سردسیری مانند نهال گلابی سیبری انبارمانی بالایی تا ۶ ماه دارد.

درخت گلابی گرمسیری

میزان باردهی بالای نهال گلابی و همچنین انطباق آن با بیشتر اقلیم‌ها باعث شده کاشت آن در مناطق گرمسیری نیز دارای محبوبیت باشد. لذا سه مورد از انواع درخت گلابی گرمسیری در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد. این ارقام  نیاز سرمایی کم داشته، زودگل بوده و به گرما و نور بیشتری نیازمند هستند.

  • نهال گلابی بیروتی: رقمی گرمسیری با میوه‌ای سنگین وزن با کیفیت بسیار بالا، تجاری با میوه صادراتی و زودرس، محصول دهی ۷۰ الی ۸۰ تن در هکتار داشته و میوه آن پس از بلوغ کامل برداشت می‌شود. زیرا در صورت نارس بودن کیفیت نداشته و عوارض گوارشی به دنبال خواهد داشت.
  • نهال گلابی شاه میوه: پرفروش‌ترین نهال، مقاومت فوق العاده‌ای در گرمای ۴۰ درجه و سرمای زیر ۳۰ درجه، هزینه‌های نگهداری بسیار پایین، میوه خوش طعم، شیرین، بافتی ترد و پوستی نازک دارد. رقمی تجاری و زودبازده، بومی ایران با تناژ ۸۰ تن در هکتار است.
  • نهال گلابی مشو: رقمی بومی مشهد مناسب برای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری، مقاوم در برابر بیماری‌های قارچی و باکتریایی، رقمی پایه کوتاه با ۴ متر ارتفاع است که می‌توان در هر هکتار ۶۵۰ نهال کاشت. باردهی ۶۰ الی ۷۵ تنی، رقمی زود بازده از سال دوم کاشت

شناخت خطرناکترین بیماری‌های نهال گلابی

بسیاری از باغداران برای ارتقاء دانش و آگاهی خود از خطرات باغات گلابی، مشتاق به شناخت خطرناک‌ترین بیماری‌های نهال گلابی بوده و درصدد یادگیری بهترین روش‌ها برای مقابله با آنها هستند. در این بخش مهمترین بیماری‌های انواع نهال گلابی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • پسیل گلابی یا عسلک

آفت پسیل یا عسلک معمولاً در مناطق گرم و خشک به درختان حمله می‌کند و تخم گذاری خود را در لایه‌های بیرونی پوست درخت قرار داده و لاروهای آن پس از رشد  به برگ‌ها حمله می‌کنند و از آن تغذیه کرده و شیره و صمغ ترشح می‌کنند. این صمغ مسیر آوند و انتقال مواد غذایی و آب  را مسدود و عمل فتوسنتز و جذب اکسیژن را مختل می‌کند.

  • کرم سفید ریشه

کرم سفید ریشه هم در مناطق سردسیری و هم در مناطق گرمسیری به  انواع نهال گلابی هجوم می‌برد. این کرم از ریشه‌های نازک بدون پوسته و ضعیف تغذیه کرده و پس از رشد کافی و جویدن ریشه به بافت‌های داخلی درخت نیز نفوذ می‌کند.

  • سوسک زرد گلابی

از جمله حشرات تهدید کننده درختان گلابی سوسک زرد است که عملکرد رشدی درخت را مختل کرده و با هجوم به برگ، گل و میوه‌ها کیفیت و کمیت محصولات را کاهش می‌دهد.

  • پروانه پر طاووسی

این پروانه زیبا نیز جزو مخرب‌ترین آفات و عوامل بیماری‌زای درخت است که از میوه، برگ تغذیه کرده و تاثیراتی منفی بر کیفیت میوه‌ها دارد.

انواع گلابی ایرانی

معمولاً با توجه به اکوسیستم و شرایط آب و هوایی موجود در کشور ۴ فصل مان ایران انواع گلابی ایرانی تطابق و سازگاری بهتری داشته و به دلیل بومی بودن نسبت به تنش‌های دمایی، اقلیمی و آب و هوایی سازگارتر هستند. برای شناخت بهتر رقم‌های  بخش زیر معرفی می‌شود.

  • گلابی درگزی: از جمله رقم‌های بومی خراسان شمالی است که رشدی عمودی داشته و شاخه‌های سبز رنگ آن کشیده است. این نهال نسبت به دیگر ارقام سلول‌های سنگی زیادتری داشته و میوه‌ای متمایز به شکل گرد دارد.
  • گلابی آنجو: دارای عمر بازدهی ۳۰ ساله بوده، بومی ایران، جزو رقم‌های معتدله است که  نسبت به آبیاری سنگین بیش از حد و خاک‌های آهکی و سنگین حساس است. جز رقم‌های پربار و زودبازده محسوب می‌شود.
  • گلابی سردرودی: بومی تبریز بوده، دارای میوه سبز رنگ با لکه‌های صورتی و دمی کشیده و بلند است که برداشت میوه آن از مهر ماه آغاز می‌شود.
  • گلابی شاه میوه: این نهال اصالت ایرانی داشته، از بازار فروش بسیار بالایی به دلیل مقاومت و سازگاری با آب و هوای ایران برخوردار است. دارای میوه‌ای معطر، پوستی نازک و سبز رنگ و گوشتی سفید است که بازدهی آن از سال دوم و سوم آغاز می‌شود و مقاومت بالایی به گرما ۴۰ درجه و سرمای ۳۰ درجه دارد.
  • گلابی دم کجی: رقم بومی ایران بوده و به دلیل دم کج و بلند خود به دم کجی معروف است. دارای برگ‌های کوچک، پوست و شاخه‌های قهوه‌ای رنگ است و میوه آن به رنگ زرد و سبز بوده و رقمی ارزان و زودبازده است.

 

عوامل موثر در قیمت نهال گلابی

اگر در فرایند خرید نهال گلابی با قیمت‌های متعدد و متفاوتی روبرو هستید باید ریشه آن را در عوامل موثر در قیمت نهال گلابی جستجو کنید. مسلماً هر رقم نهال گلابی با توجه به کیفیت میوه، مقاومت و نوع رقم از ارزش متفاوتی برخوردار است.

قیمت نهال گلابی تحت تاثیر تجاری یا غیرتجاری بودن نهال گلابی، سن و رقم،  میزان باردهی، عمر بازدهی، نوع گلدهی، نام تولید کننده، هزینه‌های پرورشی و تولیدی آن در نهالستان  متغیر است . برای استعلام راحت‌تر و آگاهی از تمامی گونه‌های نهال گلابی می‌توانید با مراجعه به نهالستان بزرگ پالیز نهال در کنار آگاهی از قیمت، رقم سازگار با منطقه کاشت  را  با مرغوبیت، مقاومت بالا و شناسنامه اصیل دریافت کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله علی رغم متعدد بودن گونه‌های نهال گلابی با نهال‌های سازگار، پربار و بومی ایران آشنا شدیم و دانستیم که عوامل محیطی، بیماری‌ها و رسیدگی‌های باغدار می‌تواند باردهی نهال تحت تاثیر قرار دهد. اگر خواستار نهال گلابی با قیمتی بسیار متعادل هستید می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی با نهالستان مجهز و اینترنتی پالیز نهال در تعامل باشید.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۹