آیا به عنوان یک کشاورز می‌دانید، آبیاری غرقابی نهال بادام چگونه است؟  لازم است در ابتدا به این موضوع اشاره داشته باشیم که آبیاری غرقابی در دسته قدیمی‌ترین روش برای آب رسانی درختان بادام قرار داشته است؛ به گونه‌ای که از سالیان خیلی قبل افراد باغدار برای آبیاری درختان بادام از آن استفاده می‌کردند این روش درواقع برای مناطقی که در کنار رودخانه‌ها و چشمه‌های پر آبی قرار دارند بسیار مناسب بوده است به طوری که افراد می‌توانند با خیالی آسوده آبیاری درختان بادام خود در باغات‌شان را از این راه به خوبی تامین نمایند.

آبیاری غرقابی درختان

اصول و شیوه‌ای که برای آبیاری غرقابی درختان مورد استفاده قرار می‌گیرد خیلی پیچییده نبوده و هر فردی بسته به شرایطی که دارا است می‌تواند آن را به راحتی به انجام برساند، لذا اگر شما هم به دنبال نحوه و چگونگی انجام آبیاری غرقابی نهال بادام در باغات خود هستید پیشنهاد ما این است تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید تا شما را با این روش عالی آشنا سازیم.

روش انجام آبیاری غرقابی برای درختان بادام

همانطور که گفتیم، روش انجام آبیاری غرقابی برای درختان بادام راحت و بدون پیچیدگی است؛ بگوییم که برای انجام آبیاری غرقابی برای باغات نهال بادام ابتدا لازم است که تقسیم بندی آن را به خوبی انجام دهید.

 به طوری که اگر دارای باغی با متراژ ۱۰۰۰ متر مربع هستید لازم است که ردیف‌هایی از ۱۰ قطعه تشکیل کنید که در واقع به این دسته بندی کرت بندی می‌گویند؛ این کرت‌ها می‌تواند هم حالت مربع شکل داشته باشند و هم به صورتی طولی از ابتدا تا انتهای باغ نهال بادام شکل مستطیلی را ایجاد نمایند .

 بعد از آن برای هر کرتی که ایجاد شده جوی آبی ایجاد می‌شود که با باز شدن فشار آب از روی این قسمت‌های تقسیم شده از ابتدا تا انتهای درختان نهال بادام در جریان می‌افتد این روش از مزیتی برخوردار است که تمام خاک اطراف درختان بادام را به خوبی در خود شناور و خیس می‌کند که منجر می‌شود ریشه درختان بادام در باغات شما به خوبی خوب سیرآب شوند؛ کارشناسان به هنگام فروش نهال بادام برنامه مناسبی برای آبیاری باغات بادام ارائه خواهند داد

بررسی آبیاری نواری و یا غرقابی برای باغات نهال بادام

ما در ادامه مطالب به بررسی آبیاری نواری و یا غرقابی برای باغات نهال بادام خواهیم پرداخت؛ گرچه این دسته از آبیاری در حوزه قدیمی‌ترین نوع روش در این فرایند به حساب می‌اید اما امروزه از این آبیاری غرقابی با استفاده از روش مدرن‌تری به صورت نواری و منظم‌تری برای آب رسانی درختان بادام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 به طوری که این آبیاری غرقابی نواری برای مناطقی از باغات بادام که حالت شیب زیادی را دارند مناسب است و کرت بندی آن با فاصله کم‌تری برای درختان بادام انجام می‌شود؛ این نوارها معمولا عرضی به اندازه ۷ الی ۱۵ متر دارند و طول آن تا ۳۰۰ متر هم می‌رسد.

 این دسته از آبیاری غرقابی برای سیراب کردن درختان بادام بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد اما باید توجه داشته باشید زمین و باغاتی که از خاک شنی و زهکشی شده‌ای برخوردار هستند این دسته از آبیاری غرقابی مناسب‌شان نخواهد بود و باعث شسته شدن کلی تمامی مواد معدنی در خاک درختان می‌شود؛ البته به هنگام خرید نهال بادام حتماً در این مورد از کارشناسان اطلاعات لازم را بگیرید.

مزایای آبیاری غرقابی دایره 

خیلی از افراد حال برایشان این سوال ایجاد می‌شود که مزایای آبیاری غرقابی دایره چبست؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که:

  • آبیاری غرقابی بسیار کم هزینه است
  • نیاز به نصب و ابزار خاصی نمی‌باشد
  • منجر به پایین آمدن شوری خاک می‌شود
  • مناسب برای خاک‌های سنگین هستند

لذا این مزایایی که نام برده شد برای آبیاری غرقابی است؛ البته باز هم این روش را برای احداث باغ بادام توصیه نمی‌کنیم.

روش انجام آبیاری غرقابی دایره برای درختان بادام

به طور کلی هر باغداری با روش انجام آبیاری غرقابی دایره برای درختان بادام آشنایی دارد، در برخی از موارد این آبیاری غرقابی حالت دایره‌ای شکل دارد به طوری که در این روش هدر رفت آب بسیار کاهش پیدا می‌کند و شرایط نفوذ بیماری از یک درخت به درخت دیگر منتقل نمی‌شود.

این روش آبیاری غرقابی دایره‌ای به این شکل است که کشاورزان باید هزینه بیشتری را برای آن پرداخت نمایند به طوری که در حد فاصل هر درخت بادام باید لوله‌های کوچکی از آب قرار بگیرد؛ در مرحله‌ی بعدی بایستی اطراف درختان را با حد فاصلی مناسب به حالت دایره حفر کنید؛ تا حدی که عمق کافی برای آن بدست آید.

 سپس با وارد شده آب در این لوله‌های چاله‌های دایره‌ای شکل اطراف درختان بادام مملوء از آب می‌شود و ردختان از آب مورد نیاز تامین می‌شود این روش بر خلاف آبیاری غرقابی کرتی و نواری فقط حد فاصل اطراف یک درخت را آبیاری می‌کند، البته تاکید می‌کنیم که کارشناس نهالستان به هنگام فروش نهال بادام بر این گزینه تاکید زیادی ندارند.

مزایای آبیاری غرقابی

در این مقاله مزایای آبیاری غرقابی را بیان کردیم که آبیاری غرقابی اگر چه از روند قدیمی و ساده‌ای برخوردار است، اما به دلیل داشتن روش‌های مختلف افراد می‌توانند بسته به انتخابی که دارند از آن استفاده داشته باشند همچنین دانستیم که آبیاری غرقابی می‌تواند از کم‌ترین هزینه برای کشاورزان برخوردار باشد.

 بدون نیاز به نصب تجهیزات خاص از آن استفاده داشته باشند به همین خاطر بسیاری از افراد برای خرید نهال بادام باغات خود را از این روش آبیاری می‌کنند لذا بهتر است برای اطلاعاتی مفیدتر به سایت فروش نهال بادام در پالیز نهال مراجعه داشته باشید تا علاوه بر آشنای سازی شما از این نمونه اطلاعات شما را با انواع قیمت نهال بادام هم آشنا سازد.

بیشتر بخوانید : https://paliznahal.ir/product-category/almond/

کلام آخر

از نظر کارشناسان و متخصصین نهالستان بهترین گزینه برای احداث باغ بادام آبیاری نشتی و قطره‌ای هست.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸