مقدمه : همون طور که می دونید تبلیغات محیطی ، یکی از شیوه های تبلیغاتی نسبتا گران قیمت هست. بنابراین برای اینکه کمپین تبلیغاتی ما موفق تر عمل کنه و بهترین بازدهی رو داشته باشیم باید اقداماتی رو انجام بدیم که دیگران انجام نمیدن و قدم رو کمی فراتر بزاریم تا در بین صدها تابلو تبلیغاتی دیده بشیم.

انتخاب ابزار تبلیغاتی مناسب

خیلی از کسب و کار ها به ویژه کسب و کارهای کوچک ، زمانی که میخوان رسانه تبلیغات محیطی مورد نظرشون رو انتخاب کنن اول از همه به بودجه شون نگاه میکنن و بعد اقدام به اجاره رسانه های تبلیغاتی میکنن.
خیلی وقت ها هم پیش میاد که یک کسب وکاری که می تونه از ابزار تبلیغاتی ارزان قیمت ، نتیجه بهتر بگیره ، سراغ رسانه های گران قیمت تر میره و نتیجه ای نمیگیره.

ما خیلی گذرا ابزار های تبلیغاتی رو معرفی می کنیم.

  • بیلبورد
  • استرابورد
  • برایت بورد
  • لایت باکس
  • نمایشگر تبلیغاتی
  • تبلیغات عرشه پل
  • تبلیغات نمای ساختمان
  • استیکر تبلیغاتی
  • بالن های تبلیغاتی
  • تبلیغات ترانزیتی
  • و غیره

برای مثال استفاده از بالن های تبلیغاتی برای کارواش ها و تعمیرگاه های خودرو خیلی مناسبه و خودرو هایی که در حال عبور هستن به راحتی میتونن مکان بالن رو شناسایی کنن و برای تعمیرات یا سایر خدمات خودرو مراجعه کنن.

خلاقیت

اصولا تبلیغات بدون استفاده از چاشنی خلاقیت محکوم به شکست هست. و جالبه که خلاقیت همون طور که از اسمش پیداست قابل تقلید نیس. ولی نگران نباشید اگه کسب و کار کوچیکی دارید یا یه کسب و کار محلی دارید میتونید ایده های تبلیغاتی جهانی مرتبط با کارتون رو در اینترنت سرچ کنید و اون ایده هایی که هنوز در ایران استفاده نشده رو برای تبلیغات کسب و کار یا محصولتون به کار ببندید.

روانشناسی رنگ ها

ناخودآگاه اصطلاحیه که در دهه اخیر در بین ما ایرانی ها خیلی رواج پیدا کرده. ما حتی گاهی از کلمه ناخودآگاه به اشتباه استفاده می کنیم. مثلا میگیم من فک میکنم در ناخودآگاهم به فلانی حسودی میکنم. در صورتی که هر شخصی به ناخودآگاه خودش دسترسی نداره. رنگ ها و تاثیر اون ها بر ما هم در ناخودآگاه ما وجود دارن. به همین دلیل هم هست که مفهومی به اسم روانشناسی رنگ ایجاد شده. طبق روانشناسی رنگ ها ، تاثیری که هر رنگ روی احساس یا افکار ما میزاره در حافظه اجدادی ما ثبت شده. مثلا رنگ آبی ، رنگ آرامش بخشیه چون زمانی که آسمان صاف و هوا آفتابی بوده و خطری انسان ها رو تهدید نمیکرده آسمان به این رنگ درمیومده. در مورد روانشناسی رنگ ها یه مقاله مفصل در آکادمی ادنل نوشتیم که می تونید بخونید.

تاثیر کلمات

تبلیغات محیطی داینامیک نیس و این هم یکی از ایرادهایی هست که به تبلیغات محیطی وارد شده. در تبلیغات محیطی تنها سلاح ما کلمات هستن. اما جادوی کلمات رو دست کم نگیرید !
حتما و حتما خیلی زمان لازمه که شما فک کنید و یه جمله بسیار تاثیر گذار و جذاب در رابطه با کسب و کارتون انتخاب کنید. برای اینکه بهتر بتونید یه جمله تبلیغاتی مناسب انتخاب کنید این عوامل رو مدنظر داشته باشید.

  • اول اینکه هدف شما از تبلیغات چیه ، برند سازی یا جذب مستقیم مشتری
  • سعی کنید احساسی رو در طرف مقابل ایجاد کنید ، حس خسران ، حس شکوه ، حس خنده ، حس کنجکاوی ، حس رضایت و غیره
  • ماهیت کارتون رو در نظر بگیرید و بر اساس اون تصمیم بگیرید حسی رو در طرف زنده کنید. مثلا اگه گالری فروش مبلمان دارید می تونید حس شکوه رو در مخاطبتون ایجاد کنید
  • در آخر هم می تونید از مشورت آژانس های تبلیغاتی استفاده کنید

پذیرش مسئولیت اجتماعی

یکی از تاثیرگذارترین شیوه ها اینه که شما به عنوان یه کسب و کار ، مسئولیت اجتماعی کسب و کارتون رو هم به عهده بگیرید.

مک دونالد رو خیلی هامون میشناسیم. اگه داستان مک دونالد رو بخونید احتمالا خیلی نظرتون در موردش عوض میشه. به جز داستان مک دونالد که معلوم نیس حقیقی هست یا نه !
مک دونالد جنایت بزرگی در حق اردک ها انجام داد و این مساله رسانه ای شد و غذای لذیذ جگر چرب از غذاهای مورد سفارش خیلی ها خط خورد. ( داستانش رو میتونید در اینترنت بخونید )

همین مک دونالد در حمایت از پرنده ها و زنبورها ، پشت بیلبورد های تک وجهی خانه هایی چوبی ساخت تا در فصل گرما و سرما این حیوانات از لانه ها استفاده کنن.
شما چه مسئولیت اجتماعی به عهده گرفتین ؟ می تونید به این مسئولیت اجتماعی در تبلیغات محیطی تون اشاره کنید.
مثلا اگه سوپر گوشت دارید تاکید کنید که ضایعات گوشت مرغ و گوسفند و ماهی رو به سگ هاو گربه ها میدید واین کار رو به صورت روزانه و منظم انجام می دید. و یا بخشی از درآمدتون رو صرف امور خیریه میکنید.