چکیده : پی ال سی ها به عنوان مغر متفکر پروژه های اتوماسیون صنعتی، نقش پررنگی در اجرای بهینه فرآیندها دارند. عملکرد مطمئن و پایدار کنترل کننده های صنعتی سبب شده است در کاربردهای کوچکتر غیر صنعتی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. مینی پی ال سی ها نمونه های کوچکتر کنترل کننده صنعتی هستند که برای استفاده در کاربردهای کوچک و مستقل مورد استفاده قرار می گیرند.

مینی پی ال سی logo 8 زیمنس را می توان به جرات پرکاربردترین نمونه این قبیل کنترل کننده ها در سراسر جهان معرفی کرد. مزایای ویژه لوگو ۸ سبب شده در کاربردهای زیادی به عنوان کنترل کننده مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه به بیان جزئیات بیشتری در مورد این مینی پی ال سی ها خواهیم پرداخت. با من همراه باشید.

مینی پی ال سی چیست؟

لوگو ۸ زیمنس در گروه مینی پی ال سی ها دسته بندی می شود. اما مینی پی ال سی چیست. گاهی اوقات نیاز به عملکرد دقیق و کنترل بهینه فرآیندهای غیر صنعتی احساس می شد. به عنوان مثال کنترل آسانسور یا فرآیندهای یک مجتمع مرغداری، از اهیم ت بسایر بالایی برخوردار است و لازم است که با قابلیت اطمینان بالا انجام شود. اولی با جان انسان ها سر و کار دارد و دومی با سرمایه افراد. بروز خطا در فرآیند کاری هر کدام از این مثال ها می تواند خسارات جبران کاپذیری را به دنبال داشته باشد.

با توجه به عملکرد مطمئن پی ال سی ها، مهندسان طراح به استفاده از پی ال سی ها در کاربردهای غیر صنعتی روی آوردند. اما پیچیدگی اجرای PLC از یک سو و قیمت نسبتا بالای آن از سوی دیگر، سبب شد تولید کنندگان به دنیال راهی ساده تر و ارازنتر جهت اجرای این پروژه ها باشند. نتیجه این جستجوها به معرفی مینی پی ال سی منجر شد.

در واقع مینی پی ال سی را می توان پی ال سی های با قابلیت های محدودتر و در عوض قیمت مناسب تر معرفی کرد که برای کاربردهای کوچک یا مستقل مورد استفاده قرار می گیرند.

مینی پی ال سی لوگو ۸ زیمنس

زیمنس مینی پی ال سی های خود را تحت عنوان خانواده لوگو به بازار عرضه کرده است. لوگو! یک ماژول منطقی هوشمند است که برای پروژه های کوچک اتوماسیون صنعتی مانند کنترل کمپرسورها، تسمه نقاله، کنترل درب و غیره و کاربردهای اداری/تجاری و خانگی مانند کنترل روشنایی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. اولین نسل از این خانواده زیمنس تحت عنوان لوگو ۶ به بازار عرضه شد. لوگو ۸ نسل جدید مینی پی ال سی های زیمنس است که در قرن ۲۱ به بازار عرضه شده است. این مینی پی ال سی نسبت به نسل قبلی ( لوگو ۶) قابلیت اطمینان و امکانات بیشتری دارد.

کاربردهای لوگو ۸

از این مینی پی ال سی ها در کاربردهای متفاوتی استفاده می شود. هرجا که نیاز به اتوماسیون یک فرآیند منفرد یا چند فرآیند کوچک باشد می توان روی این کنترل کننده حساب کرد. مهمترین کاربردهای این مینی پی ال سی ها عبارتند از:

  • کنترل گلخانه ها و مزارع کشاورزی
  • خانه های هوشمند
  • سیستم های گرمایش و سرمایش
  • صنعت دام و طیور
  • آسانسور
  • پروژه های کنترل دما
  • پروژه های کنترل روشنایی و….

قابلیت های لوگو ۸ زیمنس

Logo 8 یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی (PLC) است. این کنترلر طیف گسترده ای از قابلیت ها را داراست. زمانی که قصد انتخای کنترل کننده متناسب با نیاز پروژه را دارید، توجه به این قابلیت های می تواند برای شما راهگشا باشد. برخی از قابلیت های کلیدی لوگو ۸ زیمنس عبارتند از:

  • پردازنده مرکزی قدرتمند که امکان پردازش سریع داده ها و دستورالعمل ها را فراهم می کند
  • پشتیبانی از پروتکل های ارتباطی استاندارد که ارتباط لوگو ۸ زیمنس با طیف گسترده ای از دستگاه ها و سیستم ها را امکانپذیر می کند.
  • امکان دسترسی از راه دور با اتصال به اینترنت است که تشخیص و عیب یابی از راه دور را امکانپذیر کرده و سبب صرفه جویی در زمان و هزینه می شود
  • سهولت برنامه نویسی با استفاده از نرم افزار ویندوزی Logo Soft Comfort
  • طیف گسترده ورودی/خروجی، از جمله ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ
  • توسعه پذیری Logo 8 برای رفع نیازهای اتوماسیون خاص
  • عیب یابی و تعمیر و نگهداری ساده
  • ادغام با IoT

قیمت لوگو ۸ زیمنس

در مقایسه پی ال سی ها و مینی پی ال سی ها، قیمت یک فاکتور تاثیرگذار است. به صورت کلی قیمت منی پی ال سی ها نسبت به پی ال سی ها پایین تر است. با این وجود برخی عوامل بر قیمت لوگو ۸ زیمنس تاثیر گذار هستند. وقتی صحبت از اجریا یک پروژه اتوماسیون به میان می آید، چند پارامتر مهم وجود دارد که باید به آن ها توجه کنیم:

  1. تعداد ورودی های مورد نیاز
  2. تعداد خروجی های مورد نیاز
  3. قدرت پردازش مورد نیاز
  4. میزان حافظه
  5. قابلیت های ارتباطی مورد نیاز

با فرض اینکه تصمیمی به استفاده از لوگو ۸ برای اجرای یک پروژه گرفته باشیم، قدرت پردازش و میزان حافظه اعداد ثابتی خواهند بود. ماژول پردازنده اصلی لوگو ۸ تعداد محدودی ورودی / خروجی دیجتال دارد. در صورتی که به تعداد بیشتری ورودی/خروجی نیاز داشته باشید، با استفاده از ماژول های توسعه می توان بر ترمینال های لوگو ۸ زیمنس اضافه کرد. از طرف دیگر پروژه های مختلف نیازهای ارتباطی متفاوتی دارند. لوگو ۸ از پروتکل های مختلفی پشتیبانی می کند. اما لازم به ذکر است ماژول های توسعه پروتکل های مختلف، قیمت یکسانی ندارند.

بنابراین تنها عوامل تاثیر گذار بر قیمت لوگو ۸ زیمنس عبارتند از:

  • تعداد و نوع ورودی / خروجی مورد نیاز
  • نوع پروتکل ارتباطی مورد نیاز

جمع بندی

مینی پی ال سی لوگو ۸ زیمنس، از جمله کنترل کننده های صنعتی بسیار پرکاربرد است. این plc کوچک و توانمند قادر است وظایف اتوماسیون مختلفی را به انجام برساند. اگر به دنبال گزینه ای برای اتوماسیون یک عملیات منفرد یا کاربردهای کوچک هستید، لوگو ۸ را به عنوان یک گزینه جدی در نظر بگیرید. قابلیت ها و مزایای این کنترل کننده نسبت به نمونه های مشابه بی نظیر است. برای خرید لوگو ۸ با ضمانت اصالت کالا و گارانتی واقعی به فروشگاه زیمنس کالا مراجعه کنید.