شنا قورباغه (Frog Style)، یکی از انواع ورزش شنا و آسان‌ترین گونه آن به شمار می‌رود. به طور معمول این نوع شنا، به دلیل صرف انرژی کمتر و تنفس راحت شناگر در مسافت‌های طولانی، در همان ابتدا به متقاضیان آموخته می‌شود.

شنا قورباغه، سرعت کمتری نسبت به دیگر سبک‌های شنا دارد و از این رو، کندترین نوع آن شناخته می‌شود. از دیرباز تاکنون، این نوع شنا به دلیل ویژگی‌های جذاب و منحصربه‌فرد مورد توجه افراد زیادی قرار داشته است؛ اغلب شناگران علاوه بر استخرها، از این روش برای شنا در دریاها و دریاچه‌ها و همچنین هنگام غریق نجات استفاده می‌کنند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم با خرید بلیط استخر از پول تیکت، از تخفیفات این مجموعه فروش پارک‌های آبی و استخرها استفاده کنید.

امروزه علاقه‌مندان می‌توانند در استخرهای سراسر کشور، زیر نظر مجرب‌ترین مربیان، آموزش شنا قورباغه مبتدی را بگذرانند. لازم به ذکر است لیستی از بهترین استخرها در شهرهای مختلف ایران مانند اصفهان، تبریز، استخر قم و … در پول تیکت، گردآوری شده است. شنای قورباغه یکی از انواع شناهای اصلی می باشد که سرعت کمتری نسبت به دیگر شناها دارد اما به دلیل سهولت و جذابیت بالا طرفداران زیادی دارد.

شما می‌توانید با جست‌و جو در این لیست، بهترین استخر شهر خود را انتخاب کرده و بلیط آن‌را تهیه کنید. در ادامه، گام به گام، هر آنچه باید در رابطه با آموزش شنا قورباغه بدانید را با هم بررسی می‌کنیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

به طور کلی دو گونه حرکت پا در این شنا وجود دارد.

• عمل بهتر آن است که پاها حرکتی شلاق گونه و با فاصله کم داشته باشد که این عمل توسط اکثر شناگران حرفهای انجام میشود و برخی شناگران مبتدی نیز آنرا انجام میدهند.

• شناگران مبتدی تمایل دارند تا عمل پا را بسیار عریض انجام دهند که این عمل توصیه نمی گردد

آموزش شنا قورباغه

شنا قورباغه، یکی از انواع ورزش شنا است که مسابقات رسمی آن برگزار می‌شود و در میان شناگران از محبوبیت خاصی برخوردار است. این روش به بهبود تنفس کمک کرده و در عین حال موجب تقویت عضلات پا، شکم و پشت و افزایش قدرت و توانایی شناگر در مسافت‌های طولانی می‌شود.

با وجود این که از شنا قورباغه به عنوان یکی از آسان‌ترین سبک‌های شنا یاد می‌شود؛ اما باید توجه داشت که پیش از یادگیری آن نیاز است تا مهارت‌های بنیادی را آموخته باشید. در شنا قورباغه، هماهنگی زمانی میان دست‌ها و پاها، موقعیت قرارگیری بدن، نفس‌گیری و حرکات دست‌ها و پاها اهمیت ویژه‌ای دارد و باید به آن توجه نمود.

بنابراین، توصیه می‌کنیم برای عملکرد بهتر، هر کدام از این موارد را جداگانه و با تمرینات بسیار یاد بگیرید. به طور کلی، این نوع شنا دارای ۴ حرکت اصلی است که با یادگیری آن‌ها می‌توانید در آب پیشروی کنید. از جمله این حرکات، که به دو بخش حرکات دست و حرکات پا تقسیم می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حرکت دست شنای قورباغه

در آموزش شنای قورباغه، برای آغاز نیاز است تا ابتدا حرکات دست را یاد بگیرید. در گام اول، پس از شناورکردن بدن بر روی آب، دست‌ها را به صورت موازی بدن خود قرار دهید؛ در این حالت، دست‌ها در جلوی سینه کشیده شده و در یک راستا با بدن قرار می‌گیرند.

در این هنگام کف دست‌ها، که به طرف خارج متمایل‌اند، با سطح آب زوایه ۴۵ درجه دارند و پشت دست‌ها با یکدیگر عدد ۷ را تشکیل می‌دهند. حرکت دست در این شنا شامل موارد زیر است که شما می‌توانید در آموزش دست شنای قورباغه این مراحل را تمرین کنید:

۱.کشش خارجی با کمک دست‌ها

با پیشروی بدن، دست‌ها در فاصله ۳۰ – ۴۰ سانتی‌متری از هم(عرض شانه‌ها) قرار دهید و از قسمت مفصل آرنج اقدام به خم‌شدن آن‌ها کنید؛ این عمل وقتی انجام می‌شود که زمان آغاز مرحله بعدی فرا رسیده است. این مرحله بسیار مهم است و نباید بلافاصله دست‌ها را به عقب یا پایین بکشید.

در تمام مرحله حرکت، جهت آرنج به طرف بالا است و نسبت به ساعد و کف دست‌ها در سطح بالاتری قرار دارد. توجه داشته باشید که آرنج‌ها از ارتفاع شانه‌ها بالاتر نروند تا بتوانید عملکرد بهتری در مرحله کشش و فشار داشته باشید.

باز کردن بیش از حد دست‌ها از یکدیگر، علاوه بر صرف انرژی، موجب بروز مقاومت در برابر نیروی پیشبرنده بدن و جریان صحیح آب می‌شود؛ بنابراین مهم است که به تمام حرکات در شنا توجه کنید.

۲.مرحله فشار

این مرحله زمانی آغاز می‌شود که دست‌ها کمی دور از هم و در زیر شانه‌ها قرار دارند. در این زمان، مچ و کف دست‌ها را با حرکتی شبیه به پره‌های پنکه به سمت داخل حرکت داده و آرنج‌ها را به سمت بالاتنه بیاورید. این حرکت موجب می‌شود تا با فشاری که به آب وارد می‌کنید، از آن به عنوان نیروی پیشبرنده بدن به سمت جلو استفاده کنید.

۳.کشش پایینی با کمک دست‌ها

پس از مرحله فشار و کمک‌گرفتن از آب برای پیشروی بدن، نیاز است تا مچ و دست‌ها را از زیر خط میانی بدن به سمت جلو هدایت کنید؛ در همین زمان، کف دست‌ها نیز باید نزدیک به یکدیگر باشند. توجه کنید که در این تمام این مرحله، کشش دست‌ها به سمت خارج و پایین است و با زاویه‌ای ۳۰ – ۴۰ درجه قرار دارد.

۴.کشش داخلی و پیشروی با کمک دست‌ها

در شنا قورباغه، مرحله کشش داخلی، در پیشروی بدن در آب نقش به‌سزایی دارد. این مرحله پس از آن‌که دست‌ها به پایین‌ترین عمق خود در کشش پایینی رسیدند، شروع می‌شود. ابتدا دست‌ها را به سمت پایین و داخل و بعد از آن به سمت بالا و داخل و در نهایت به سمت عقب بکشید؛ این قسمت، در یک حالت دایره‌وار انجام می‌شود.

بخش پایانی این مرحله، پس از قرارگیری دست‌ها در زیر آرنج‌ها شروع می‌شود. در این زمان باید آرنج‌ها را به پهلوها و دنده‌ها بچسبانید و دست‌ها را به سمت جلو حرکت دهید. سپس دست‌ها را، که به سمت بالا هدایت کرده بودید، برای مدت کوتاهی بی‌حرکت نگه دارید؛ این عمل به کشش بدن به سمت جلو کمک می‌کند.

حرکت پا شنای قورباغه

در آموزش شنا قورباغه، توانایی رهاسازی و شناوربودن بدن در آب، جهت حرکت پاها و زاویه و چرخش مفاصل از اهمیت زیادی برخوردار است. در این حرکت، پاها را در فاصله ۴۵ تا ۶۰ سانتی‌متری از یکدیگر قرار داده و ضربه‌های بسیار سریع بزنید. حرکت پا در شنای قورباغه با اعمال نیرو به آب، در ۵ مرحله انجام می‌شود:

۱.حرکت پا به بیرون

این مرحله با خم‌شدن ساق و زانوها به سمت باسن آغاز می‌شود. مچ پاها را کاملا خم کرده و لبه بیرونی کف پا را به سمت خارج متمایل کنید. پاشنه‌ها را که به اندازه عرض شانه از یکدیگر فاصله دارند نیز به باسن نزدیک کنید. در این حالت پا را به سمت بیرون حرکت دهید؛ این عمل، با چرخش داخلی استخوان ران به سمت بیرون اتفاق می‌افتد.

در این حالت، کف پاها را متمایل به بالا، عقب و بیرون نگه دارید؛ کف و لبه بیرونی پاها باید مشابه به پره‌های درحال گردش پنکه عمل کنند.

۲.حرکت پا به پایین

پس از حرکت پاها به سمت بیرون، زمانی که مفاصل و زانوها در حال صاف‌شدن هستند، پاها را به سمت عقب و پایین بکشید. چرخش لبه داخلی مچ همراه با ساق پا، به شما کمک می‌کند تا حرکت پا به پایین را اجرا کنید. این مرحله، با حداکثر فاصله پاها از یکدیگر شروع می‌شود.

در این زمان، کف پاها را به سمت ساق متمایل کرده تا با کشیدن آب به سمت عقب، به پیشروی خود کمک کنید. مرحله پا به پایین نیاز به سرعت بیشتری نسبت به حرکت پا به عقب دارد که شما می‌توانید این حرکات را در آموزش شنا قورباغه برا مبتدیان به خوبی بیاموزید.

۳.حرکت پا به داخل

در این مرحله، پاهای خود را تقریبا صاف و کشیده نگه داشته و مسیر آن‌ها را از پایین به داخل تغییر دهید. در این مدت، حرکت پا به خارج، پایین و داخل را به طور پیوسته اجرا کنید. مچ پا را بچرخانید تا کف پاها در یک خط مستقیم با یکدیگر قرار گیرند.

با کمک انگشتان، مچ هر دو پای خود را به یکدیگر نزدیک کنید و دایره‌ای تشکیل دهید؛ این عمل باعث به‌وجودآوردن نیروی پیشبرنده آب شده و به شما کمک می‌کند تا بدن خود را به جلو حرکت دهید.

نکته قابل توجه در این مرحله این است که پاشنه‌های پا نباید از سطح آب خارج شوند؛ این عمل باعث می‌شود تا نیروی وارده توسط کف پا، که ۵۰ درصد پیشروی بدن را برعهده دارند، کاملا اثر کند.

۴. سرخوردن

با نزدیک‌شدن پاها به یکدیگر، آن‌ها را در یک راستا قرار دهید؛ در این حالت، کف هر دو پا رو به بالا است و مرحله سرخوردن را آغاز می‌کنید. در ابتدای آموزش شنای قورباغه برای کودکان، این مرحله کمی طولانی و با مکث انجام می‌شود تا آن‌ها فرصت هماهنگی میان حرکات دست و پا را یاد بگیرند.

۵.بازگشت پا به حالت شروع حرکت

زمانی که پاها را به حالت کشیده درآوردید و بدن را به سمت جلو هدایت کردید، اکنون لحظه‌ای مکث لازم است تا به حالت اولیه بازگردید. همزمان با این مرحله، کشش داخلی به کمک دست‌ها را انجام داده‌اید و بدن شما در یک راستا قرار گرفته است.

تمامی این مراحل را می‌توانید زیر نظر مربیان باتجربه و متخصص با تمرین‌های مستمر در بهترین استخرهای کشور بگذرانید. پول تیکت، لیستی از بهترین استخرهای آموزشی را در شهرهای اصفهان، تهران، تبریز و … برای شما گردآوری کرده است؛ در تمام این سالن‌های تفریحی، آموزش شنای قورباغه زنان و مردان اجرا می‌شود.

نفس‌گیری در شنای قورباغه

یکی از مهم‌ترین حرکات در آموزش شنای قورباغه، نفس‌گیری است که همزمان با شروع حرکات دست آغاز می‌شود. با فشاری که به دیواره استخر می‌آورید، بدن خود را به جلو هدایت کنید.

به طور همزمان با قرارگیری سر در بین دست‌های کشیده‌شده، باید سر خود را به‌تدریج بالا آورده و با عمل دم، شش‌های خود را از هوا پر کنید. زمانی که حرکت دست را به پایان رساندید، عمل بازدم را پیش از فروبردن صورت خود در آب انجام دهید.

هماهنگی حرکات دست و پا در شنای قورباغه

در شنای قورباغه، هماهنگی میان حرکات دست و پا، عضلات و عمل تنفس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید تمامی این مراحل به صورت یکپارچه انجام دهید. با سرخوردن در آب، ابتدا حرکت دست‌ها با کشیده‌شدن آن‌ها آغاز می‌شود. در این میان، سر خود را بین دو دست قرار دهید.

با شروع مرحله فشار و به پایان‌رسیدن کشش دست‌ها، حرکات پا را نیز آغاز کرده و پیش از کشش داخلی و پیشروی با کمک دست‌ها، عمل دم را انجام دهید. همزمان با اتمام هدایت بدن به سمت جلو توسط دست‌ها، حرکات پا را شروع کنید.

پیش از شروع مجدد، زمانی که بدن در یک راستا قرار دارد، حرکات دست و پا را متوقف کرده و بدن را در بی‌حرکتی کوتاه نگه دارید؛ این قسمت در آموزش شنای قورباغه، یکی از نکات اساسی است که به شناگران آموخته می‌شود.

اصلاح تکنیک شنای قورباغه

همان‌طور که اشاره کردیم، شنای قورباغه یکی از آسان‌ترین سبک‌های ورزش شنا است که در آن، هماهنگی میان حرکات دست و پا و تنفس اهمیت ویژه‌ای دارد. از این رو، در ادامه نکاتی را در خصوص اصلاح تکنیک شنای قورباغه را بررسی می‌کنیم:

  1. در آموزش شنای قورباغه، به شناآموز گفته می‌شود که در لبه استخر بنشیند و به ساق دو دست خود تکیه کند. هر دو پای خود را داخل آب قرار داده و زانوها را به اندازه عرض شانه باز کند. اکنون نیاز است با کمک پنجه‌های پا، آب را به صورت دایره‌ای به سمت ساق هدایت کند.
  2. شناآموز، با قرار دادن صورت خود بین دست‌ها و به کمک یک موج‌گیر روی سطح آب شناور می‌ماند. سپس، اقدام به یادگیری حرکات پا می‌کند. در زمان ضربه‌زدن، نباید زانوها فاصله زیادی با یکدیگر داشته باشند. همچنین شناآموز باید حالت جمع، باز و بسته را نیز بیاموزد.
  3. از دیگر تکنیک‌های مفید برای شناآموز، تمرین تنفس در مسافت‌های کوتاه با شنای قورباغه و به کمک تخته شنا است.
  4. مربی می‌تواند با گرفتن کف پای شناآموز خود، مقاومت آب را برای او ایجاد کند تا با تحمل فشار بیشتر، عضلات درگیر در شنای قورباغه برای شناگر تقویت شود.

آموزش تصویری شنای قورباغه

در قسمت‌های قبل، آموزش شنای قورباغه را به صورت گام به گام برای شما شرح دادیم. علاوه بر این، شما می‌توانید در صورت نیاز از آموزش ویدئویی شنا قورباغه نیز برای درک بهتر مطالب استفاده کنید. در ادامه، به صورت خلاصه مراحل مختلف شنای قورباغه را بررسی می‌کنیم:

  1. ابتدا با فشار به دیواره استخر، با دست‌های کشیده بدن را به سمت جلو در آب هدایت کنید. در این زمان، سر خود را بین دست‌ها قرار داده و بدن را در یک راستا نگه دارید.
  2. اکنون با دورکردن کف دست‌ها از یکدیگر به سمت خارج و ایجاد یک دایره، آب را به طرفین بدن خود فشار دهید. آرنج‌های خود را کمی خم کنید.
  3. سپس، دست‌های خود را به زیر خط وسط بدن برده و کف دست‌ها را به هم نزدیک کنید. همزمان با اتمام حرکات کشش دست‌ها، با بیرون‌آوردن سر خود از زیر آب،، عمل دم را انجام دهید.
  4. اکنون نوبت شروع حرکات پا فرا رسیده است. همزمان با پایان حرکات دست و نفس‌گیری، زانوهای خود را به پایین متمایل کرده و ساق پا را به باسن نزدیک کنید.
  5. سپس برای پیشروی بهتر بدن، مچ پاها را چرخانده و پاشنه‌ها را از هم فاصله دهید. در این میان، لازم است تا کف هر دو پای خود را در یک راستا و به سمت طرفین بدن متمایل کنید. با این عمل، آب را به صورت دایره‌ای به عقب فشار دهید و پاهای خود را صاف کنید.
  6. عمل بازدم را از طریق بینی یا دهان انجام داده و برای لحظه‌ای کوتاه بدن را در آب متوقف کنید و در حالت بی‌حرکتی نگه دارید. پس از آن می‌توانید حرکات را دوباره از سر بگیرید.

آموزش حرفه ای شنا قورباغه

ممکن است شما نیز جزو افرادی باشید که به دنبال آموزش حرفه‌ای شنا قورباغه هستید. در این صورت نیاز است تا تمریناتی را برای حرفه‌ای‌شدن یاد بگیرید. بدین منظور می‌توانید موارد زیر را به صورت مستمر تمرین کنید:

  1. در ۶ ست ۲۵ ثانیه‌ای، شنا قورباغه را انجام دهید.
  2. حرکات پا در این شنا را می‌توانید با ۴ ست ۱۰ ثانیه‌ای تقویت کنید؛ برای این منظور لازم است تا به صورت عمودی در آب قرار گرفته و تنها حرکات پا را اجرا کنید.
  3. همچنین می‌توانید با شناورماندن روی آب و قرارگیری دست‌ها در امتداد بدن، در ۸ ست ۲۵ ثانیه‌ای به تمرین حرکات پا بپردازید. توجه داشته باشید فاصله زانوها در حد استاندارد تعیین‌شده حفظ شود.
  4. در ۸ ست ۲۵ ثانیه‌ای دیگر، حرکات دست را همراه با حرکت پای آزاد انجام دهید.
  5. در اتمام گرم‌کردن، ۴ ست ۲۵ ثانیه‌ای حرکت آزاد را تمرین کنید اما توجه داشته باشید بعد از هر سه حرکت، نفس بگیرید.

در آموزش شنا قورباغه تخصصی شما یاد می‌گیرید که تکنیک‌های مختلف را با تکرار و تمرین اجرا کرده و مهارت خخود را افزایش دهید. همچنین خواهید آموخت که با سرعت کنترل‌شده شنا کنید و خطاهای خود را به حداقل‌ترین میزان ممکن برسانید.

حرکت دست‌‌ها در شنای قورباغه

حرکت دست در شنا قورباغه در واقع پس از سرخوردن در آب شروع می شود. دستها قبل از شروع حرکت به طور کامل کشیده هستند. سر بین دو سر قرار خواهد داشت. در مرحله ای که کشش دست ها به اتمام رسیده و مرحله فشار شروع می شود، حرکت پا آغاز می‌شود.

زمانی که هدایت دست ها به طرف جلو رو به اتمام است، فشار پا به آب آغاز می گردد. لحظه ای قبل از شروع مجدد حرکت دست ها و پاها مرحله ای است که بدن به طرف جلو پیش روی می کند و در این زمان کوتاه است که هم حرکت دست و هم حرکت پا متوقف خواهند بود. توجه داشته باشید که آموزش این بی حرکتی کوتاه از نکات اساسی در آموزش شنای قورباغه می باشد.

انواع حرکت دست در شنای قورباغه

۱- کشش با دست خمیده که در آن آرنج ها به سمت بالا هستند که این نوع حرکت دست اکثرا توسط شناگران حرفه ای انجام میگیرد.

۲- شناگران ابتدایی ترجیح میدهند تا دستان خود را به صورت صاف حرکت دهند.

شناگر در حالت سر خوردن با بدن کشیده و افقی بر روی آب است. حدود ۸۰% سرش داخل آب است و صورتش کمی رو به جلو و روبرو می باشد. دست ها در جلوی سر قرار دارد و کف دست ها متمایل به خارج است. دست در حدود ۲۰ سانتی متر از سطح آب قرار گرفته و باز شدن دست ها آغاز گردیده و به طرفین ادامه دارد. عمل بازدم شروع گردیده است و حباب های هوا از دهان و بینی شروع به خارج نمودن کرده است.

شنای قورباغه، یکی از چهار نوع اصلی ورزش شنا است که به عنوان آسان‌ترین سبک آن نیز شناخته می‌شود. این شنا، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و جذابی دارد که بسیاری از شناگران را به یادگیری آن ترغیب می‌کند.

آموزش شنای قورباغه به شناگر کمک می‌کند تا با هماهنگی یکپارچه میان حرکات دست، پا و تنفس بتواند از این مهارت در دریاها و دریاچه‌ها، مسافت‌های طولانی و حتی برای نجات غریق استفاده کند. نکته قابل توجه این است که پیش از شروع این سبک، نیاز است تا با مهارت‌های اساسی شنا آشنایی داشته باشید.

شما می‌توانید با تکرار و تمرین مستمر زیر نظر مربیان متخصص و باتجربه در بهترین استخرهای کشور، به شنای قورباغه مسلط شوید. پول تیکت، اولین و بزرگ‌‎ترین سامانه آنلاین رزرو بلیط پارک‌های آبی و استخرهای ایران است که می‌توانید با چند کلیک، به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

سوالات متداول در رابطه با آموزش

در این قسمت به رایج‌ترین سوالات در خصوص آموزش شنا قورباغه می‌پردازیم:

  1. چگونه شنا را به سبک شنای قورباغه آموزش ببینیم؟

بسیاری از استخرها در سراسر کشور، آموزش شنای قورباغه را به صورت مبتدی و حرفه‌ای زیر نظر مربیان باتجربه در فهرست خود قرار داده‌اند.

  1. در آموزش شنای قورباغه چه مواردی اهمیت ویژه‌ای دارند؟

در این سبک از شنا، هماهنگی میان حرکات دست، پا و تنفس بسیار حائز اهمیت است.

  1. کدام حرکات در شنای قورباغه تاثیر بیشتری دارد؟

در شنای قورباغه، حرکات دست و پا به یک اندازه در یادگیری این سبک شنا تاثیرگذار هستند.

  1. یادگیری شنا قورباغه آسان است؟

از شنا قورباغه به عنوان یکی از آسان‌ترین سبک‌های ورزش شنا یاد می‌شود که ویژگی‌های بسیاری دارد. شناگران می‌توانند زیر نظر یک مربی این مهارت را به خوبی فراگیرند.