استانبول شهری است که با جذابیت‌های گردشگری متنوع و تاریخ پر فراز و نشیب خود هر گردشگری را مجذوب خواهد کرد. شهری توریستی که شاهد ظهور و سقوط امپراتوری‌ها، برخورد و آمیختگی فرهنگ‌ها و تولد و تکامل تمدن‌ها بوده است.

جاذبه‌های گردشگری استانبول تصویری از تجربیات مختلف تاریخی از باستانی تا مدرن، از مقدس تا سکولار، از عجیب و غریب تا آشنا را به شما ارائه می‌دهد و با یک بار رفتن به این شهر نمی‌توانید تمام مقاصد گردشگری آن را ببینید.

در این مطلب از توردو، شما را به سفری در میان ۱۷ جاذبه گردشگری برتر استانبول می‌بریم که بازدید از آن‌ها را نباید از دست بدهید. معماری خیره کننده، هنر غنی، بازارهای پر جنب و جوش، مناظر دیدنی و غذاهای لذیذ این شهر شگفت انگیز را کشف خواهید کرد. آیا برای کشف استانبول در غالب کلمات آماده‌اید؟ با ما همراه باشید.

 جاذبه های گردشگری استانبول

استانبول شهری است که فرهنگ و تاریخ خود را با استفاده از معماری و فرم مدرن به خوبی می‌پوشاند و با ترکیب سنت و مدرنیته به شهری هیجان انگیز تبدیل شده که چیزهای زیادی برای ارائه به مسافران از سراسر جهان دارد.

این شهر که در دوران نوسنگی تأسیس شد، امروز شهری مدرن است که از طریق بناهای تاریخی بیزانسی و بازارهای باستانی به میراث تاریخی خود وفادار مانده است.

جدای از جاذبه‌های گردشگری برجسته استانبول، مانند کاخ توپکاپی، ایاصوفیه و مسجد آبی، بازارهای شلوغ، محله‌های قدیمی و غذاخوری‌های پر رونق و مناظر متنوع و دیدنی، تفریحی شبانه نیز وجود دارد که سرشار از شور و هیجان است.

  1. ایا صوفیه: بنای یادبود دو ایمان (hagia sophia mosque)

معرفی بهترین جاذبه‌های گردشگری استانبول را با یک بنای تاریخی بسیار معروف شروع می‌کنیم و آن هم ساختمانی است به نام ایا صوفیه که یک بنای تاریخی بسیار چشمگیر و نمادین در استانبول است که گردشگران زیادی به دیدن آن می‌روند.

این ساختما بسیار زیبا و خیره کننده با معماری خاص خود به عنوان یک کلیسای جامع ارتدکس یونانی در قرن ششم توسط امپراتور ژوستینیان اول ساخته شد و بعداً در قرن پانزدهم توسط سلطان محمد دوم به مسجد امپراتوری عثمانی تبدیل شد.

اما آیاصوفیه امروزه موزه‌ای است که تاریخ و هنر غنی مسیحیت و اسلام را به نمایش می‌گذارد. هنگام بازدید از این بنا شما می‌توانید گنبد عظیم، موزاییک‌های پیچیده و رنگی، ستون‌های مرمرین و خوشنویسی خیره کننده را درداخل این شاهکار معماری ببینیند و تحسین کنید.

  1. مسجد آبی: جواهری از استانبول (Blue Mosque)

دومین جاذبه گردشگری جذاب استانبول برای افرادی که به دیدن مکان‌های تاریخی علاقه‌مند هستند، جایی نیست جز مسجد آبی معروف و زیبا که با نام مسجد سلطان احمد نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از مکان‌های دیدنی استانبول است که نباید از دست بدهید.

این بنا در اوایل قرن هفدهم توسط سلطان احمد اول به عنوان رقیبی برای مسجد ایاصوفیه ساخته شد. گردشگران این مسجد را به خاطر شش مناره زیبا و کاشی‌های آبی رنگی که دیوارهای داخلی آن را تزیین می‌کنند، می‌شناسند.

این مسجد همچنان برای عبادت باز است، اما به غیر از زمان های عبادت، بازدیدکنندگان می‌توانند به دیدن این بنا بروند و از زیبایی و ظرافت معماری خیره کننده آن شگفت زده شوند. قبل از ورود به مسجد باید لباسی متواضعانه بپوشید و کفش‌های خود را در بیاورید.

  1. بازار بزرگ: بهشت خرید (Istanbul Grand Bazaar)

بازار بزرگ  یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده در سراسر جهان است که قدمت بسیار زیادی دارد و اگر قصد خرید در استانبول دارید، بهتر است بدانید این بازار که بیش از ۴۰۰۰ مغازه در آن وجود دارد، محصولاتی از فرش و جواهرات گرفته تا ادویه جات و سوغاتی را می‌توانید از این بازار عظیم بخرید.

همچنین بهتر است بدانید که این بازار هزارتویی از کوچه‌های رنگارنگ و پر هرج و مرج است که تمام حواس شما را تحریک می‌کند و در صورتی که مهارت‌ چانه زنی شما خوب باشد، می‌توانید بیشتر و بهتر خرید کنید.

هنگامی که به بازار بزرگ می‌روید، می‌توانید ساعت‌ها در میان تنوع بی‌پایان کالاها بگردید و با فروشندگان دوستانه ارتباط برقرار کنید. شما همچنین می‌توانید از کافه‌های متعدد داخل بازار چایی و قهوه ترک بگیرید و خستگی در کنید، زیرا این بازار به قدری عظیم است که در آن گم می‌شوید.

  1. آب انبار باسیلیکا: یک شگفتی زیرزمینی (Basilica Cistern)

یکی دیگر از جاذبه‌های نفس گیر استانبول که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند آب انبار باسیلیکا است که به عنوان یک مخزن آب زیرزمینی در قرن ششم توسط امپراتور ژوستینیان اول برای تامین آب کاخ بزرگ قسطنطنیه ساخته شد و به دلیل عظمت و بزرگی‌اش به کاخ غرق شده نیز معروف است.

این آب انبار عظیم با معماری رومی می‌تواند تا ۸۰۰۰۰ متر مکعب آب را در خود جای دهد و دارای ۳۳۶ ستون مرمری است که سقف آن را نگه می‌دارند. یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که اگر می‌خواهید حیرت زده شوید و مهندسی غنی باستانی را از نزدیک ببینید، بهتر است به دیدنش بروید.

این مکان تاریخی فضایی اسرارآمیز و جادویی دارد، مخصوصاً با نور کم و ماهی‌هایی که در آب شنا می‌کنند. گردشگران می‌توانند در امتداد سکوهای چوبی در این آب انبار قدم بزنند و ویژگی‌های جالبی مانند سرهای مدوسا و ستون‌های چشم نواز را ببینید.

  1. کلیسای چورا (موزه کاریه): گنجینه ای از هنر بیزانسی ( Chora Museum )

کلیسای چورا یا موزه کاریه یک کلیسای ارتدکس یونانی سابق است که قدمت آن به قرن چهارم باز می‌گردد و دیوارنگاری‌های زیبا از مریم مقدس و معجزات مسیح را به نمایش می‌گذارد.

در قرن شانزدهم این کلیسا توسط سلطان بایزید دوم به مسجد تبدیل شد و سپس در سال ۱۹۴۸  توسط دولت ترکیه به موزه تبدیل شد. این بنا که تاریخ زیادی را به خود دیده، مکانی است که علاقه‌مندان بناهای تاریخی را به خود جذب می‌کند.

موزاییک‌هایی که در فضای داخلی این بنا به کاربرده شده‌اند از بهترین نمونه‌های هنر بیزانسی در جهان به شمار می روند که توسط تئودور متوکیتس از سیاست مداران روم شرقی برای ساخت این کلیسا اهدا شده شده‌اند. شما می‌توانید با یک راهنمای صوتی یا یک تور برای شناخت هرچه بهتر این جاذبه تاریخی در استابول همراه شوید.

  1. برج گالاتا: برجی با منظره بی نظیر (Galata Tower)

برج گالاتا یکی از شناخته شده‌ترین نقاط دیدنی و گردشگری در خط افق استانبول است که در قسمت شمالی شاخ طلایی قرار گرفته و در سال ۱۳۴۸ توسط جنواها به عنوان بخشی از دیوار دفاعی آنها در اطراف مستعمره خود گالاتا ساخته شد.

این برج با ارتفاع ۶۷ متر در ۹ طبقه و دیدنش برای عموم آزاد است و نیاز به تهیه بلیط هم ندارد. قرار گرفتن در بالای این برج تاریخی منظره‌ای پانوراما از استانبول و تنگه بسفر ارائه می‌دهد و می‌توانید عکس‌هایی نفس گیر و متفاوت بر بلندای این برج ثبت کنید.

بهتر است بدانید که بازدید از این برج به چند ساعت زمان نیاز دارد و درصورتی که خسته شدید، می‌توانید در یکی از رستوران‌ها یا کافه‌های جذاب داخل برج از یک وعده غذایی یا نوشیدنی لذت ببرید. این برج همچنین میزبان رویدادهای فرهنگی مانند کنسرت و نمایشگاه است.

  1. کاخ توپکاپی: قصری مناسب برای سلاطین (topkapi palace museum)

اگر دلتان یک سفر دریایی و کشتی سواری ناب می‌خواهد، یکی از بهترین راه‌ها برای تجربه استانبول، سفر دریایی در امتداد تنگه بسفر است که دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می‌کند و بخش‌های آسیایی و اروپایی ترکیه را از هم جدا می‌کند.

در هنگام این سفر بسیار دلنشین در شهر استانبول، شما می‌توانید از مناظر دیدنی هر دو طرف شهر و همچنین برخی از بناهای دیدنی آن مانند کاخ دولما باغچه، قلعه روملی، برج دختر و پل بسفر لذت ببرید و عکس‌های زیبا بگیرید.

البته بهتر است بدانید که شما می‌توانید از انواع مختلف سفرهای دریایی مانند یک کشتی سواری کوتاه، یک تور طولانی‌تر، قایق بادبانی یا یک سفر دریایی شام همراه با تفریحات مختلف و موسیقی انتخاب کنید.

  1. کاخ دولما باغچه: قصری از شکوه و زرق و برق (Dolmabahçe Palace)

کاخ دولما باغچه آخرین اقامتگاه سلاطین عثمانی و اولین اقامتگاه روسای جمهور ترکیه بود. این بنا در قرن نوزدهم توسط سلطان عبدالمجید اول ساخته شد که می‌خواست کاخی مدرن و مجلل تر از کاخ توپکاپی داشته باشد.

معماری این کاخ، تلفیقی از سبک اروپایی و عثمانی با تزئینات و مبلمان مجلل است. همچنین دارای ۲۸۵ اتاق، ۴۶ سالن، ۶ حمام و ۶۸ سرویس بهداشتی است که بازدید از آن به ساعت‌ها زمان نیاز دارد.

اگر می‌خواهید برخی از نقاط برجسته این کاخ را بیشتر بشناسید، پلکان کریستال، تالار تشریفات، تالار مدال و اتاق آتاتورک هستند. برای تجربه بهتر و دیدن جزئیات مهم کاخ دولما باغچه، می‌توانید با یک تور همراه شوید یا از راهنمای صوتی استفاده کنید.

  1. خیابان استقلال: خیابانی که هرگز نمی‌خوابد (esteghlal street)

برای گردشگرانی که به خیابان گردی و قرار گرفتن در بین مردم و شلوغی علاقه دارند، بهتر است بازدید از خیابان استقلال را در اولویت‎های سفر خود قرار دهند. این خیابان یکی از محبوب‌ترین و پر جنب و جوش‌ترین خیابان‌های استانبول است.

یکی از پرباردید ترین جاهای توریستی استانبول خیابان استقلال است که حدود ۱.۴ کیلومتر از میدان تقسیم تا میدان تونل امتداد دارد. با قدم زدن در این خیابان بسیار زیبا صدها مغازه، کافه، رستوران، کافه، سینما، تئاتر، گالری و موزه‌ را می‎‌توانید ببینید.

در این خیابان می‌توانید همه چیز را از برندهای بومی گرفته تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین المللی، از غذاهای سنتی ترکی گرفته تا فست فودهای جهانی، از ساختمان‌ها با معماری تاریخی گرفته تا هنر مدرن پیدا کنید و از دیدن آن‌ها لذت ببرید، خرید کنید، غذا میل کنید و نوشیدنی بنوشید.

همچنین از دیگر جذاب‌ترین کارهایی که در خیابان استقلال می‌توانید تجربه کنید این است که سوار تراموای نوستالژیکی شوید که در امتداد خیابان می‌چرخد یا از اجراهای خیابانی توسط نوازندگان، رقصندگان و هنرمندان لذت ببرید.

  1. بازار ادویه: بازاری سرشار از طعم و عطر (Spice market)

اگر از آن دسته افرادی هستید که به آشپزی علاقه دارند و دلتان می‌خواهد که مزه‌های جدید بچشید و ادویه‌های کمیاب و گوناگون را پیدا کنید، بهتر است به سرعت به بازار ادویه استانبول که یکی دیگر از بازارهای معروف و رنگارنگ این شهر است دیدن کنید.

بازار ادویه در منطقه فاتح، نزدیک مسجد جدید و پل گالاتا واقع شده است. بهتر است بدانید این مکان در قرن هفدهم به عنوان بخشی از مجموعه‌ای که شامل مسجد، مدرسه، بیمارستان و مقبره بود ساخته شد و امروزه آشپزهای مهم از سراسر جهان را برای خرید ادویه‌های خاص به خود جذب می‌‌کند.

ابتدا نام این بازار به نام مصر بوده، زیرا بیشتر ادویه‌ها از آنجا وارد می‌شده است. امروزه نه تنها ادویه جات بلکه میوه‌های خشک، آجیل، سبزی، چای، شیرینی، سوغاتی و صنایع دستی را نیز می‌توانید در این بازار پیدا کنید و تجربه بی نظیری از چشیدن طعم‌های وسوسه برانگیز پیدا کنید.

بازار ادویه یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگردی در استانبول است که جمعیت زیادی هر روزه از آن دیدن می‌کنند و در حال خرید هستند و در این مکان می‌توانید برای برگشت از سفر خود کلی سوغاتی خوشمزه و جذاب بخرید.

  1. میدان تقسیم: میدانی که با قلب استانبول می‌تپد (Taksim square)

میدان تقسیم به عنوان میدان ‌اصلی و معروف استانبول شناخته می‌شود. آدری این میدان در منطقه بی اوغلو، انتهای خیابان استقلال واقع شده است. همچنین این مرکز برای حمل و نقل، سرگرمی و فعالیت‌های اجتماعی است و بهتر است حتما از این میدان دیدن کنید.

در اطراف میدان چند بنای تاریخی و بناهای مهم وجود دارد مانند:

  • بنای یادبود جمهوری: مجسمه‌ای که به یاد تاسیس جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ است.
  • مرکز فرهنگی آتاتورک: یک مرکز فرهنگی که میزبان رویدادهای مختلفی مانند کنسرت، اپرا و باله است.
  • ایستگاه مترو تکسیم: ایستگاه مترویی که میدان تقسیم را به سایر نقاط استانبول متصل می‌کند.
  • همچنین می‌توانید هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه ها و مغازه‌های زیادی را در نزدیکی میدان تقسیم پیدا کنید.
  1. پل گالاتا: پلی که مردم و فرهنگ ها را به هم متصل می‌کند (Galata Bridge)

در هنگام سفر به استانبول اگر می‌خواهید به میان اجتماع بروید و به مکان‌های شلوغ با جنب و جوش علاقه دارید، و همچنین می‌خواهید برای عکاسی دید وسیعی به اطراف شهر داشته باشید بهتر است دیدن از پل گالاتا را فراموش نکنید.

این پل یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های توریستی استانبول است که با حضور پررنگ مردم که در طول شبانه روز در حال رفت و آمد؛ خوردن غذا در کافه و رستوران‌ها و دیدن مناظر اطراف آن هستند باعث می‌شود بتوانید شور و شورق وصف ناپذیری با هر قدم بر روی این پل رو به رو شوید و یک نیروی عظیم اجتمای سرشار از شادابی را حس کنید.

هنگام قرار گرفتن بر روی این پل متوجه فریاد مرغان دریایی در آسمان بالای سرتان می‌شوید و که با بوی ماهی و ماهیگیرانی که قلاب‌هایشان در آب منتظر صید هستند ترکیب شده و منظره‌ای کمیاب و فراموش نشدنی را برایتام تشکیل می‌دهند.

همچنین با رفتن به پل گالاتا، می‌توانید عبور قایق‌ها و منظره اطراف این پل زیبا را که با کافه‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و منارهای مساجد بر روی بلندی‌ها را تزیین شده است را مشاهده کنید و خود را به دست فراموشی بسپارید.

  1. برج دوشیزه: برج عشق و افسانه (Maiden Tower)

برج دختر یا کیز کولسی، برج کوچکی است که بر روی یک جزیره کوچک در تنگه بسفر قرار دارد. این بنا در قرن دوازدهم به عنوان برج مراقبت ساخته شد و بعداً به عنوان فانوس دریایی و در آخر به عنوان ایستگاه قرنطینه و زندان مورد استفاده قرار گرفت.

این برج، افسانه‌ای عاشقانه دارد که می‌گوید سلطانی آن را برای محافظت از دخترش در برابر پیشگویی ساخته است که می‌گفت در تولد ۱۸ سالگی او بر اثر نیش مار خواهد مرد. با این حال، زمانی که مار پنهان شده در یک سبد میوه او را نیش زد و او را کشت، این پیشگویی محقق شد.

بهتر است بدانید که برج دوشیزه سال‌ها توسط آتنی‌ها، رومی‌ها و بیزانس و عثمانی مورد استفاده قرار گرفته و حاوی تاریخ زیادی است. امروزه این برج یک موزه و یک رستوران است که مناظر خیره کننده‌ای از استانبول و تنگه بسفر را به گردشگران ارائه می‌دهد.

  1. مینیاتورک: پارکی که ترکیه را کوچک می‌کند (Miniature park)

یکی از جذاب ترین مقاصد توریستی در شهر استانبول یک پارک مینیاتوری است که مشهورترین بناهای تاریخی و گردشگری ترکیه را در مدل‌های ۱:۲۵ به نمایش می گذارد و به همین دلیل افراد زیادی از سراسر جهان به دیدن این پارک متفاوت علاقه دارند.

این پارک بسیار عظیم در شاخ طلایی، نزدیک منطقه ایوپ واقع شده است. مساحت آن ۶۰۰۰۰ متر مربع است و دارای بیش از ۱۲۰ مدل ساختمان از استانبول، آناتولی و سرزمین‌های عثمانی است و به صورت یکجا نمونه‌ای کامل از ترکیه و جاهای دیدنی‌اش را به شما نشان می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم که دیدن این برج را در سفر خود به ترکیه و استانبول جزو اولویت‌ها قرار دهید. زیرا می‌توانید نسخه‌های کوچک ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، برج گالاتا، مسجد سلیمیه، کوه نمرود، افسوس، کاپادوکیه و بسیاری دیگر را ببینید و با جزئیات ریز و درشت آنها آشنا شوید.

همچنین با رفتن به این پارک مدرن می‌توانید از برخی ویژگی‌های تعاملی مانند حرکت قطار، قایق و تله کابین لذت ببرید و تجربه بی نظیری از یک سفر گردشگری در این شهر شلوغ و پر جنب و جوش به دست بیاورید.

سخن پایانی

در آخر هم بهتر است بدانید که بازدید از این اماکن توریستی و گردشگری در این شهر در طول یک سفر ممکن نیست. زیرا جزئیات و زیبایی این مقاصد آنقدر زیاد است که برای هرکدام از آن‌ها ساعت‌ها و برای یعضی دیگر یک روز زمان لازم است.

البته به این معنی نیست که نمی‌توانید در طول سفر خود حتی در کمترین زمان هم از این شهر جادویی لذت ببرید، با این حال بهتر است قبل از شروع سفر، لیست جاهایی که علاقه دارید ببینید را اولویت بندی کنید و از قبل، بلیط تهیه کنید تا به این طریق وقت کمترین از شما گرفته شود.

نویسنده: پوریا زنگیشه

منبع