برنامه اکسپرس اینتری کانادا یک برنامه مهاجرت الکترونیکی است که توسط دولت کانادا طراحی شده است. این برنامه اجازه می‌دهد تا افراد از سراسر جهان بر اساس مهارت‌های خاص خود برای مهاجرت به کانادا اقدام کنند.

با در نظر گرفتن اینکه کانادا به کارگران ماهر در مشاغل مختلف نیاز دارد، برنامه اکسپرس انتری را برای جذب هرچه بیشتر افراد واجد شرایط ارائه کرده است. در این مقاله درباره برنامه اکسپرس اینتری اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

برنامه اکسپرس اینتری کانادا چیست؟

برنامه اکسپرس انتری به صورت آنلاین در وب سایت دولت کانادا اجرا می‌شود. در این وب سایت افراد می‌توانند مشخصات، مهارت ها، تحصیلات و سابقه شغلی خود را وارد کنند تا مقدار امتیاز آن‌ها توسط دولت کانادا تعیین شود. متقاضیان بسته به ویژگی‌ها و فاکتور‌های مختلفی دسته‌بندی و امتیاز دهی می‌شوند. سپس از افرادی که بیشترین امتیاز‌ها را کسب کرده‌اند، درخواست می‌شود که برای اقامت دائم کانادا درخواست دهند.

در صورت دریافت اقامت دائم، متقاضی می‌تواند به کانادا نقل مکان کند و از تمام امتیازات شهروندی یا سیتیزن شیپ کانادا برخوردار شود.

برنامه اکسپرس انتری کانادا به افراد متخصص کمک می‌کند تا اقامت دائم کانادا را کسب کنند و در عین حال شهروندی کانادا را نیز بدست آورند.

انواع برنامه‌های اکسپرس اینتری مهاجرت به کانادا چیست؟

از آنجایی که متخصصان در سطوح و حوزه‌های مختلفی وجود دارند؛ دولت کانادا چهار نوع برنامه اکسپرس انتری را طراحی کرده است. این برنامه‌ها تحت عنوان برنامه‌های مهاجرت اقتصادی نیز شناخته می‌شوند، زیرا با کمک به جذب کارگران و افراد متخصص باعث بهبود و توسعه اقتصاد کشور کانادا می‌شود. این برنامه‌ها عبارتند از:

  • برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP)
  • برنامه تجار ماهر فدرال (FSTP)
  • کلاس تجربه کانادا (CEC)
  • برنامه نامزدی استانی کانادا (PNP)

این برنامه‌ها از نظر شرایط پذیرش با هم متفاوت هستند. تفاوت اصلی این برنامه‌ها در، میزان مهارت زبان، نوع شغل و میزان تجربه است.

برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP)

برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP) برای مهاجرت تمامی کارگران ماهر و با تجربه خارجی، به کانادا طراحی شده است. این برنامه مستلزم سطح بالایی از مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی (سطح ۷) است و شامل مشاغلی مانند، مدیریت، شغل‌های نیازمند به مدرک دانشگاهی و شغل‌های نیازمند به دیلم کالج و کارآموزی می‌شود. همچنین فرد باید در طی ۱۰ سال گذشته به مدت یکسال و به صورت پیوسته در آن زمینه شغلی کار کرده باشد.

برنامه تجارت ماهر فدرال (FSTP)

برنامه تجارت ماهر فدرال (FSTP) برای کارگران ماهر در مشاغل خاص که تجربه کار در یک کشور خارجی دارند طراحی شده است. این نیاز به سطح ۴ یا ۵ مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی دارد، مشاغل فنی در این حوزه قرار می‌گیرند و فرد نیازمند دیپلم کالج، ۲ سال کار پیوسته و ۵ سال سابقه کار است. همچنین فردی که برای این نوع برنامه درخواست می‌دهد باید دارای پیشنهاد شغلی از یک شرکت معتبر کانادایی باید و نیز مدارک کافی برای اثبات تجربه و مهارت خود را نیز داشته باشد.

کلاس تجربه کانادا (CEC)

کلاس تجربه کانادا (CEC) برای کارگران ماهری طراحی شده است که تجربه کاری در کانادا دارند. آنها باید سطح ۵ یا ۷ در مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی داشته باشند و دارای شغلی باشند که در حوزه مشاغل مدیریتی، مشاغل حرفه‌ای یا مشاغل فنی قرار می‌گیرد. همچنین باید یک سال سابقه کار در کانادا در ۳ سال تجربه کاری داشته باشند.

برنامه نامزدی استانی کانادا (PNP)

برنامه نامزد استانی (PNP) برنامه‌ای است که برای استان‌های کانادا طراحی شده است تا به وسیله آن کارگران ماهری که مورد نیاز هر استان هستند، انتخاب و جذب شوند. متقاضیان این نوع برنامه باید در همان استانی که پذیرش شده‌اند، زندگی و کار کنند. این برنامه در هر استان به طور مجزا مدیریت می شود و فقط در پروتال اکسپرس انتری دارای لینک ارتباط است.

شرایط اکسپرس اینتری چیست؟

به طور کلی شرایط لازم برای ثبت درخواست در برنامه‌های اکسپرس انتری به عنوان یک کارگر ماهر، موارد زیر است:

  • داشتن حداقل ۱ تا ۱۰ سال سابقه کار پیوسته و تمام وقت ( یا معادل پاره وقت) در یک شغل حرفه‌ای.
  • کسب حداقل نمره مورد نیاز در یک ازمون معتبر زبان انگلیسی یا فرانسوی.
  • داشتن تحصیلات تکمیلی با ادامه دادن تحصیلات بعد از دیپلم که باید توسط دولت کانادا بررسی و معادل سازی شود.

هزینه اکسپرس اینتری چقدر است؟

هزینه مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری برای یک متقاضی مجرد حدود ۲۳۰۰ دلار کانادا و برای یک زوج حدود۴۵۰۰ دلار کانادا است. این هزینه‌ها به تفکیک شامل:

  • آزمون‌های زبان: هزینه متوسط – ۳۰۰ دلار
  • ارزیابی اعتبار آموزشی (ECA): هزینه متوسط – ۲۰۰دلار
  • انگشت نگاری: ۸۵ دلار به ازای هر نفر
  • هزینه‌های دولتی: ۱۳۲۵ دلار برای بزرگسالان و ۲۲۵ دلار برای کودکان
  • هزینه معاینه پزشکی: هزینه متوسط – ۴۵۰ دلار برای بزرگسالان و ۲۵۰ دلار برای هر کودکان
  • گواهینامه‌های ترخیص پلیس: هزینه متوسط – ۱۰۰ دلار در هر کشور

برای ارسال نمایه اکسپرس انتری اولیه خود نیازی به هزینه دولتی نیست. پرداخت این هزینه‌ها فقط در صورت پذیرش شما برای درخواست اقامت دائم کانادا ضروری است. علاوه بر هزینه‌های دولتی، در صورت درخواست از طریق PNP، ممکن است نیاز به پرداخت هزینه‌های مهاجرت استانی نیز داشته باشید.

همچنین باید توجه داشته باشید که به جز مواردی که با برنامه کلاس تجربه کانادا درخواست داده‌اند یا اینکه یک پیشنهاد شغلی خوب دارند، بقیه افراد باید مدارک تمکن مالی نیز ارائه دهند. این مبلغ نباید به دولت پرداخت شود بلکه باید برای دریافت اقامت دائم ارائه شود. مبالغ به ازای هر خانواده در جدول زیر ذکر شده است:

تعداد افراد خانواده بودجه مورد نیاز
۱ ۱۳۳۱۰ دلار کانادا
۲ ۱۶۵۷۰ دلار کانادا
۳ ۲۰۳۷۱ دلار کانادا
۴ ۲۴۷۳۳ دلار کانادا
۵ ۲۸۰۵۲ دلار کانادا
۶ ۳۱۶۳۸ دلار کانادا
۷ ۳۵۲۲۴ دلار کانادا
برای هر عضو دیگر خانواده، اضافه می‌شود: ۳۵۸۶ دلار کانادا

آیا برای اکسپرس اینتری به پیشنهاد شغلی نیاز است؟

برای اکسپرس انتری نیازی به پیشنهاد شغلی نیست.بسیاری از افرادی که در اکسپرس انتری کانادا پذیرفته شده‌اند، پیشنهاد شغلی نداشته‌اند.

اما اگر از یک شرکت کانادایی پیشنهاد شغلی داشته باشد، حدود ۲۰۰ امتیاز به امتیازات شما اضافه می‌شود.

فرایند اکسپرس اینتری چقدر طول می‌کشد؟

فرایند اکسپرس انتری از زمان ارسال مشخصات تا دریافت اقامت دائم، ممکن است شش ماه طول بکشد،   با این حال، همه پرونده‌ها به این سرعت پیش نمی‌روند. اگر درخواست شغلی دریافت نکنید، نمایه اکسپرس انتری شما به مدت ۱۲ ماه در سایت فعال باقی خواهد ماند. اگر بعد از ۱۲ ماه پیشنهادی دریافت نکردید، می‌توانید مجددا درخواست خود را ثبت کنید. به عبارت دیگر:

  • پروفایل شما به مدت ۱۲ ماه در سیستم اکسپرس انتری، معبر باقی می‌ماند.
  • پس از صدور ITA، شما ۶۰ روز فرصت خواهید داشت تا مدارک خود را برای دریافت اقامت ارائه دهید.
  • هنگامی که اداره مهاجرت درخواست شما را دریافت کرد، ممکن است بررسی پرونده درخواست ویزای اقامت دائم شما،توسط IRCC حدود شش ماه طول بکشد.