صنعت ساخت و ساز در دهه های گذشته پیشرفت چشم گیری داشته؛ با این وجود باز هم تلاش می رود تا بتوان از محصولات بهتر و با کیفیت تری در تولید و ساخت ساختمان یا مسیر ها استفاده کرد. یکی از محصولات محبوب و سبک واش بتن یا بتن شسته است. این نوع از بتن استحکام بالایی دارد. واش بتن می تواند مقاومت خوبی در برابر تغییر آب و هوا یا شرایط جوی از خود نشان دهد. چسبندگی بالای بتن های شسته شده سبب می شود تا این محصول بتواند کاربردهای بسیار گسترده ای داشته باشد. در ادامه نگاهی به دو روش و نحوه تولید واش بتن می اندازیم.

واش بتن چیست و چگونه تولید میشود؟

واش بتن یا بتن شسته شده یک روش مناسب و مطلوب برای تولید کردن بتن است. در این روش بتن هایی با مقاومت بالا و وزن پایین تولید می شوند. این نوع از بتن به عنوان جایگزین مناسبی برای بتن های سنتی و ساده در نظر گرفته شده. چسبندگی بتن های شسته بالا تر از رقیب سنتی خود بوده و به همین دلیل در صورت شکستگی، خورد نشده و مواد تشکیل دهنده آن کامل از هم جدا نمی شود.

برای تولید کردن بتن شسته یا موزاییک واش بتن، مخلوطی از بتن را درون قالب های مخصوص می ریزند. با توجه به اینکه کدام ظاهر از بتن مورد نظر است، مواد گوناگونی به بتن اضافه می شوند. انواع سنگ ریزه و سنگ دانه یا شن و ماسه را می توان در این نوع از بتن استفاده کرد. در ادامه دو مدل از نحوه تولید واش بتن را مطرح کرده ایم.

واش بتن پرسی

روش اول محبوب ترین و ساده ترین روش برای تولید کردن بتن شسته شده است. این روش به حداقل مواد و تجهیزات نیاز دارد. برای تولید واش بتن پرسی، مخلوطی از آب و سیمان را که مواد اولیه تولید بتن هستند، در قالب های مخصوص می ریزند؛ سپس سنگ دانه ها یا شن و ماسه را تا سقف ۵۰ درصد به این مواد اضافه می کنند. در نهایت با فشار پرس های سنگین آب اضافی خارج شده و سنگ دانه های درون بتن جاسازی و محکم می شوند. بعد از این مرحله، قالب ها به کوره منتقل می شوند. بتن های تولید شده در این روش سبک تر بوده و مقاومت بیشتری دارند.

واش بتن ویبره ای

برای تولید واش بتن ویبره ای یا ارتعاشی، مجدد مخلوط پایه تولید بتن که آب و سیمان است درست شده و درون قالب ریخته می شود. بعد از اضافه شدن سنگ دانه ها یا شن و ماسه، مخلوط روی میز های ویبره قرار می گیرد. این کار سبب می شود که حباب های موجود درون مخلوط خارج شده و جذب آب توسط سیمان کاهش پیدا کند. این نوع بتن نسبت به بتن های پرسی وزن بیشتر و مقاومت کمتری دارد؛ زیرا جذب آب بیشتری صورت می گیرد؛ همین طور زمان بر تر بوده و بازه بیشتری برای تولید کردن بتن های ویبره ای نیاز خواهد بود؛ ولی هزینه دستگاه مورد نظر و در نهایت بتن و محصول نهایی کمتراز روش پرسی است.

کاربردهای واش بتن

بتن هایی که حاوی سنگ دانه باشند، جلوه خاصی دارند. از آن جایی که نحوه تولید واش بتن سبب افزایش مقاومت بتن می شود، این نوع از مصالح بهترین گزینه برای استفاده شدن در مسیر های رانندگی، پیاده رو ها، حیاط ها و معابر پر رفت و آمد هستند. استفاده از بتن شسته برای نمای ساختمان نیز عمر کلی نما را افزایش می دهد. کاربردهای واش بتن محدود نیست. از این محصول به دلیل زیبایی و تنوعی که دارد برای دیوار های حائل و تزئینی بیرون یا درون ساختمان نیز می توان بهره برد.

نتیجه گیری

قدرت و کیفیت از ویژگی هایی هستند که در همه صنایع و به طور اختصاصی در صنعت ساخت و ساز اهمیت بالایی دارند. بتن یکی از مواد با استفاده بالا در ساختمان سازی، راه سازی و شهر سازی است. تولید کنندگان فعال در این حوزه همواره در این راستا تلاش می کنند تا به راه های مناسب تری برای تولید بتن های مورد استفاده، برسند. یکی از کاربردی ترین بتن ها، بتن شسته است. در این مقاله با دو نحوه تولید واش بتن یا بتن شسته آشنا شدیم.

مجموعه پارسیان توانسته با ارائه محصولاتی با کیفیت، نام خوشی را برای خود رقم بزند مجموعه پارسیان ارائه دهنده انواع قطعات سیمانی از جمله کول چاه، جدول بتنی و …. می باشد انواع واش بتن در سایت پارسیان قابل مشاهده است. با توجه به مکانی که قصد دارید واش بتن یا بتن شسته شده را در آن استفاده کنید، می توانید یکی از این محصولات را انتخاب کرده و با قیمتی منصفانه خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر هم می توانید از راه های ارتباطی درج شده در سایت برای ارتباط با کارشناسان استفاده کنید.