پیری روندی غیر قابل انکار در زندگی است، با این حال پزشکان ماهر با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و روش‌های جدید مانند بلفاروپلاستی، می‌توانند خطوط ریز، چروک و افتادگی پوست را از بین ببرند.

افتادگی پوست اطراف پلک بالا و/یا پلک پایین می‌تواند دید جانبی فرد را محدود کند، ظاهر نامطلوبی داشته باشد و در صورتی که درمان نشود اعتماد به نفس فرد را تحت تأثیر قرار دهد. دلیل این مشکلات می‌تواند عوامل متعددی مانند ژنتیک، از بین رفتن الاستیسیته و پیری باشد، اما درمان آن‌ها از طریق جراحی پلک کم تهاجمی امکان‌پذیر است.

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی، که با نام جراحی پلک نیز شناخته می‌شود، نوعی عمل جراحی کم تهاجمی است که توسط جراح زیبایی معتبری که در زمینه‌ی زیبایی صورت و جراحی‌های بازسازی تخصص دارد انجام می‌شود. هدف جراحی پلک بهبود ظاهر، اصلاح مشکلات بینایی و یا از بین بردن افتادگی پوست در اطراف پلک بالا یا پلک پایین است. جراحی پلک، بسته به روش آن، ممکن است با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شود تا علائم پیری را برطرف کرده یا مشکل پزشکی را درمان کند.

عمل بلفاروپلاستی چگونه است؟

چشم با چربی‌هایی که داخل غشاء بافتی نازکی قرار دارند احاطه شده است. با افزایش سن این غشاء بافتی که در اطراف قسمت کاسه چشم قرار دارد ممکن است بیشتر از حد معمول شل شود. این امر باعث می‌شود که چربی کاسه چشم برجسته شده و منجر به ایجاد پف زیر پلک پایین یا افتادگی پلک بالا شود. جراحی می‌تواند بسته به توصیه‌ی جراح و مشکلی که بیمار دارد، برای پلک بالا، پلک پایین یا هر دو پلک انجام شود.

در جراحی پلک بالا در چین پلک بالا برشی ایجاد می‌شود و جراح می‌تواند پوست اضافی را بردارد و این چربی‌های برجسته را جابجا کند. پس از اینکه نتیجه‌ی مطلوب حاصل شد، جراح با کمک بخیه این برش را می‌دوزد، زخم را پانسمان می‌کند و قبل از اینکه شما را برای نقاهت به خانه بفرستد شما را دقیق معاینه خواهد کرد.

بلفاروپلاستی پلک پایین با استفاده از یکی از دو روش زیر انجام می‌شود:

  • در صورت وجود پوست اضافی، برشی در زیر خط مژه پایین ایجاد می‌شود و در دو طرف ادامه می‌یابد و به جراح اجازه می‌دهد تا بافت‌های چربی را جابجا کرده، پوست اضافی را بردارد و بریدگی را بخیه بزند.
  • در صورت عدم وجود پوست اضافی، از روش ترانس‌کونژ استفاده می‌شود که در آن برشی در داخل پلک پایین ایجاد می‌شود. در این روش جراح می‌تواند چربی‌ها را خارج کرده و آن‌ها را جابجا کند و برش را با کمک بخیه‌ی جذبی ببندد و هیچگونه اسکار خارجی ایجاد نشود.

مزایا و معایب بلفاروپلاستی

مزایا

ظاهر شما جوان‌تر خواهد شد.

یکی از دلایل مهمی که افراد جراحی بلفاروپلاستی را انجام می‌دهند این است که ظاهر جوان‌تری داشته باشند. چشم‌ها اولین قسمتی هستند که دچار علائم پیری خواهند شد. پیر شدن چشم‌ها باعث می‌شود که ناراحت، خسته یا عصبانی به نظر برسید. جراحی زیبایی پلک می‌تواند به شما کمک کند تا ظاهری شاداب‌تر و جذاب‌تر داشته باشید.

دوران نقاهت آن راحت است.

وقتی که جراحی پلک انجام می‌دهید باید ۲-۳ هفته زمان برای استراحت در نظر بگیرید. بعد از انجام جراحی زیبایی پلک، ممکن است احساس کنید که می‌توانید همه کارهایتان را انجام دهید، اما باید صبر کنید تا بهبود یابید. همچنین طول دوران نقاهت به طول جراحی و تخصص جراح شما نیز بستگی دارد.

معایب

آشکار شدن نتایج نهایی طول می‌کشد.

گاهی اوقات پزشکان فرد را دچار اشتباه می‌کنند و می‌گویند که نتیجه فوراً آشکار خواهد شد. هر نوع جراحی صورت که نیازمند برش باشد بعد از عمل با کمی تورم و کبودی همراه خواهد بود. معمولاً تا چند هفته نتیجه لیفت پلک مشخص نخواهد بود.

ممکن است جراحی دیگری لازم باشد.

در حالیکه باور بر این است که جراحی زیبایی پلک باعث جوان‌تر شدن ظاهر فرد می‌شود، اما این جراحی نمی‌تواند جلوی علائم پیری را بگیرد. این امر به این معناست که باید چروک‌های جدید، افتادگی و مشکلات پوست اطراف چشم را با جراحی دیگری برطرف کنید. با این حال جراحی پلک نسبت به تزریق فیلر راه حلی ماندگارتر است.

انتظارات واقع‌بینانه‌ای که می‌توان از جراحی پلک داشت چه مواردی هستند؟

  • هدف جراحی پلک همیشه بهبود ظاهر فرد نیست؛ این عمل گاهی اوقات به منظور افزایش میدان دید فرد انجام می‌شود. در چنین مواردی جراحی پلک ضروری است.
  • در صورتی که به عنوان جراحی اختیاری پلک انجام شود، باید انتظارات خود از این جراحی را مجدداً بررسی کنید.
  • این جراحی را به خاطر تغییر نظر دیگران نسبت به خود انجام ندهید، این جراحی فقط می‌تواند عزت نفس و اعتماد به نفستان را تغییر دهد.
  • نتایج جراحی پلک با مزایا و معایبی همراه خواهد بود. مزایای آن عبارتند از: بهبود ظاهر یا بهتر شدن دید و معایب آن عبارتند از: احتمال عفونت، اسکار دائمی یا خونریزی، که ممکن است روز بعد از جراحی یا بعد از ۴ روز رخ دهد.
  • نتایج بلفاروپلاستی مادام‌العمر خواهد بود.

عوارض جانبی موقتی جراحی پلک چیست؟

مشکلاتی وجود دارد که ممکن است در روزهای بعد از جراحی پلک با آن‌ها مواجه شوید. با این حال، آن‌ها موقتی بوده و می‌توان بدون مراجعه به پزشک آن‌ها را برطرف کرد.

  • مشکل در بستن چشم در زمان خوابیدن. ممکن است محل برش خشک باشد یا خارش داشته باشد.
  • تاری دید
  • تورم و کبودی
  • اسکار

علاوه بر این، برخی از خطرات این عمل نیز باید در نظر گرفته شوند. این موارد عبارتند از:

  • تغییر در حس
  • افتادگی
  • خونریزی

به منظور درمان خطرات و مشکلات موقتی، روی موضع یخ قرار دهید و سرتان بالا باشد. علاوه بر این با مطالعه کردن و نگاه به نمایشگر باعث فشار بر چشم نشوید. نخندید و ورزش عضلات صورت انجام ندهید، این امر می‌تواند باعث خونریزی شود. همچنین قبل از جراحی از پزشک خود سوال کنید که آیا جزو کاندیدای مناسب برای جراحی بلفاروپلاستی هستید یا خیر. زیرا در صورتی که جزو کاندیدای مناسب این روش نباشید ممکن است عوارض شما شدیدتر باشد. البته این مورد را فراموش نکنید که هر یک از عوارض، مانند خونریزی را مشاهده کردید، فوراً به پزشکتان اطلاع دهید.