بهداشت و سلامتپیشگیری و درمان

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

جویدن ناخن ها یک عادت زشت است که نه تنها باعث می شود دست های شما منظره شکلی به خود بگیرند، بلکه اگر به شدت ناخن های خود را بجوید، ممکن است به طور دایمی به ناخن ها، دندان ها و حتی لثه های خود آسیب وارد کنید. اگر از خونریزی ناخن ها و از بیخ گرفتن ناخن های خود خسته شده اید با استفاده از روش های زیر می توانید باعث رشد نرمال و زیبای ناخن های خود شوید.


بخش ۱ از ۶: پوشاندن ناخن ها با چسب زخم

۱روی ناخن های خود چسب زخم بزنید. ناخن های خود را با خوب بپوشانید.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

۲هر روز چسب زخم ها را در دست خود داشته باشید. شما می توانید به هنگام دوش گرفتن و استحمام یا هر چند روز یکبار آن ها را عوض کنید.

  • می توانید برای موقعیت های خاص چسب زخم را باز کنید، یا اگر میخواهید جلوه احمقانه ای به خود بدهید آن را بر روی انگشتان خود حفظ کنید ولی در عوض باعث می شود که انگیزه شما برای توقف جویدن ناخن ها زیاد شود.
  • اگر چسب زخم ها ناخن های شما را اذیت میکند، می توانید در شب آن ها را باز کنید.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

۳بعد از چند هفته چسب زخم ها را باز کنید.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

۴متوجه ظاهر بهتر ناخن های خود می شوید. اگر دوباره به ناخن جویدن رو آوردید، دوباره چسب زخم بزنید.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

بخش ۲ از ۶: هر دفعه یکی از ناخن های خود را بجوید

۱یک ناخن را برای ” حفاظت کردن ” انتخاب کنید.

درمان خوردن ناخن

۲چند روزی را با نجویدن آن ناخن سر کنید.

درمان خوردن ناخن

۳بعد ازگذشت چند روز متوجه می شوید که چقدر آن ناخن به نسبت دیگر ناخن ها زیباتر به نظر می رسد. بعد از چند روز، ناخنی که جویده نشده است برق می زند و جواب صبر شما را به خوبی می دهد.

  • آن را گاز نگیرید. اگر میل شدیدی به گاز گرفتن آن ناخن دارید، یکی از ناخن های ” محفاظت نشده” را گاز بگیرید. گاهی اوقات این امر به شما کمک میکند که متوجه باشید ناخن دیگری برای گاز گرفتن و جویدن دارید، حتی اگر واقعا ناخن های حفاظت نشده را بجوید.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

۴ناخن دیگری را برای عدم جویدن انتخاب کنید. بعد از مدتی که ناخن جویده نشده شما بلند می شود، شروع از حفاظت یک ناخن دیگر بکنید و سپس یکی دیگر و به همین منوال ادامه دهید.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

۵این فرآیند را آنقدر ادامه دهید تا در عدم جویدن تمامی ناخن های خود موفق شوید. اگر دوباره میل به جویدن داشتید، بر روی جویدن یک ناخن فقط تمرکز کنید.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

بخش ۳ از ۶: دست ها و دهان خود را مشغول نگاه دارید

۱عادت جویدن ناخن را با عادت دیگری جایگزین کنید. هر زمان که میل به جویدن دارید آن کار را انجام دهید. بعضی از افراد دوست دارند با ناخن های خود ضرب بگیرند، شست های خود را دور هم بچرخانند، دست های خود را بهم بزنند و دست هایشان را در جیبشان قرار دهند یا فقط به دست های خود خیره شوند. فقط مطمئن شوید این کار عادت بدی نیست، یک عادت مفید یا عادتی که اهمیت خاصی ندارد را انتخاب کنید.

  • یک کش لاستیکی یا سکه در دستان خود داشته باشید. با آن دایما بجای جویدن ناخن های خود بازی کنید.
  • زمان هایی که به طور معمول مشغول جویدن ناخن های خود می شوید، دست های خود را مشغول کارهای دیگر بکنید. پیدا کردن راه جدیدی برای جایگزین کردن این عادت بستگی به محلی که در آن قرار دارید، دارد. اگر در کلاس هستید، بر روی نوشتن نکته های دقیق تمرکز کنید. اگر در صندلی مسافر یک ماشین هستید با کلیدهای خود بازی کنید.
  • به همراه داشتن اسباب بازی های کوچک هم می تواند به شما کمک کند که از جویدن ناخن ها با مشغول بودن با آن ها دوری کنید.
  • سعی کنید که یک سکه در جیب خود داشته باشید تا زمانی که میل به جویدن ناخن ها داشتید با آن بازی کنید.
  • به علاوه، خود را درگیر عادت های دیگر نظیر خوردن یا جویدن چیزهای دیگر نکنید، چون آن ها باعث می شوند که درگیر عادت زشت دیگری شوید.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

۲دست های خود را با انجام کارهایی به عنوان سرگرمی، مشغول سازید. نه تنها این سرگرمی جدید باعث می شود دیگر ناخن های نجوید بلکه همچنین در همان حال یک سرگرمی دیگر پیدا می کنید.

  • سرگرمی که بتواند دست های شما را مشغول کند می تواند درست کردن مدل های مختلف یا تمیز کردن خانه، قلاب بافی و بافتن لباس و چیزهای مختلف یا انجام کارهای بیرون از خانه و یا حتی مراقبت از ناخن ها و مرتب سازی آن ها باشد.
  • اگر ذوق هنری دارید، می توانید با گچ و رس کارهای مختلف انجام دهید. با استفاده از این روش دست های شما با این مواد آلوده می شود و مزه آن بین ناخن های شما تا مدت زیادی حتی به دنبال شستن دست ها باقی می ماند. این دو ماه واقعا مزه بدی دارند و انجام کارهای مختلف با آن ها باعث می شود دست های شما مشغول باشند.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

۳دهان خود را مشغول نگه دارید. گرچه باید از یک عادت بد جویدن جدید جلوگیری کرد، ولی شما می توانید با چند ترفند دهان خود را مشغول نگه دارید و میزان زمانی که صرف جویدن ناخن های خود می کنید را کاهش دهید. یک سری از کارهایی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

  • در سراسر روز آدامس بجوید یا شکلات بخورید. جویدن ناخن ها اگر مشغول آدامس جویدن یا چشیدن مزه شیرین یک شکلات خوشمزه باشید، سخت است. همچنین حس ناخن های جویده شده با طعم آدامس نعنایی یا شکلات طعم پرتغالی چیز زیاد خوش آیندی نیست.
  • در سراسر روز اسنک های کوچک بخورید. گرچه خوردن اسنک های زیاد باعث اضافه وزن می شود، شما می توانید کرفس یا هویج بخورید که سالم هم هستند.
  • با خود بطری آب حمل کنید. هرجا می روید همیشه با خود آب همراه داشته باید تا زمانی که ممکن است میل به جویدن ناخن داشته باشید کمی آب بخورید.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

بخش ۴ از ۶: استفاده از مانعی برای جلوگیری از جویدن

۱انگشتان خود را رنگ بزنید تا جلوی جویدن آن ها توسط شما گرفته شود. Bitrex یک ماده شیمیایی است که در محصولاتی قرار داده می شود تا مزه بدی به آن ها بدهد، شما می توانید آن را از داروخانه محلی خود تهیه کنید.

درمتن جویدن ناخن

۲هر چند روز یکبار انگشتان خود را به محلول حاوی Bitrex یا رنگ آغشته کنید.

درمتن جویدن ناخن

۳در تمام مدت اندکی از محلول با خود داشته باشید.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

۴اگر به مزه محلول عادت کردید، از یک محلول متفاوت دیگر استفاده کنید.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

۵زمانی که از جویدن ناخن های خود دست کشیدید به استفاده از محلول ادامه دهید. حتی اگر دست از ناخن جویدن بکشید، شما به عنوان یک گنج می توانید از محلول نگهداری کنید.

  • اگر نسبت به جویدن ناخن ها در آینده وسوسه شدید، می توانید محلول را بو کنید تا به شما تلخ بودن تجربه ناخن جویدن و ناخوش آیند بودن آن یاد آوری شود.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

بخش ۵ از ۶: پوشاندن ناخن ها

۱ناخن های خود را لاک بزنید. می توانید از رنگ های واضحی نظیر قرمز یا مشکی استفاده کنید تا نشان دهد شما ناخن های خود را می جوید و احساس شرمسازی کنید. اگر از رنگ لاک خوشتان نمی آید آن ها را رنگ کنید و آن را با وازلین جلا دهید. سخت می شود ناخن هایی که فوق العاده به نظر می رسند را جوید!

۲ناخن مصنوعی بر دست کنید. این راه، روشی فوق العاده برای پوشاندن ناخن های شما است. می توانید ناخن های خود را به صورت حرفه ای مانیکور کنید که باعث می شود آرسلیک به ناخن های شما چسب زده شود. این مواد عمر زیادی دارند و زمانی که آن ها را بر می دارید، ناخن های طبیعی و واقعی را در زیر آن ها مشاهده می کنید.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

۳دستکش بر دستان خود کنید. در جیب پشتی خود دستکش به همراه داشته باشید و زمانی که حس کردید می خواهید ناخن بجوید آن ها را بر تن کنید. این امر به شما انگیزه بیشتری می دهد تا ناخن جویدن را ترک کنید، چون حس کنید چقدر مضحک باشد که وسط تابستان است و شما دستکش بر تن دارید !

  • اگر در حال انجام کاری یا نوشتن چیزی هستید که با داشتن دستکش بر تن سخت انجام می شود حتی انگیزه بیشتری برای توقف ناخن جویدن خواهید داشت. به خودتان یادآوری کنید که اگر مشکل ناخن جویدن را نداشتید، نیازی به پوشیدن دستکش هم نبود !

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

بخش ۶ از ۶: نگهداری از ناخن های سالم

۱هرچند وقت یکبار که می توانید ناخن های خود را مانیکور کنید. شما برای رسیدن به هدف خود یعنی توقف ناخن جویدن، اجازه مانیکور کردن را به دست آورده اید. زمانی که ناخن ها شکل و وضعیت عالی دارند، باید تمرکز شما بر حفظ آن ها در همان وضعیت باشد، و بهترین راه برای نشان دادن ناخن های تازه و زیبای شما انجام مانیکور است.

  • با کسی که این کار را انجام می دهد گفتگو کنید. شما می توانید سر خود را بالا بگیرید و با افتخار راه بروید.

جویدن ناخن در بزرگسالان

۲ناخن های خود را نسبتا کوتاه نگه دارید. یک مانیکور ساده می تواند به حفظ سلامت ناخن های شما کمک کنید، پس بنابراین آن ها را نسبتا کوتاه نگه دارید و جلوی خود را برای جویدن آن ها بیشتر بگیرید.

  • اگر ناخن شما بیش از حد بلند شده است آن ها دوباره کوتاه کنید. با خود همیشه ناخن گیر به همراه داشته باشید. زمانی که چیزی وجود ندارد، چیزی هم نمی توانید بجوید.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

۳کوتیکول های خود گاه به گاه به عقب برگردانید. بسیاری از افرادی که ناخن های خود را می جوند، روی قاعده ناخن های انگشتان خود حالت ” ماهی” شکل را ندارند چون کوتیکول های آن ها به عقب برنگشته است. برای انجام این کار، به آرامی کوتیکول های خود را به سمت انگشت خود بکشید تا بخش های بیشتری از ناخن شما ظاهر شود. انجام این کار بعد از استحمام یا دوش که دست ها و ناخن های شما خیس است، آسان تر می باشد.

  • استفاده از این کار باعث می شود ناخن ها بزرگتر به نظر برسند و شکل جذاب تری به آن ها داده شود که می تواند انگیزه ای برای توقف ناخن جویدن نیز باشد.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

۴حفظ یک رژیم غذایی سالم. یک رژیم غذایی سالم به شما کمک خواهد کرد احساس کلی بهتری داشته باشید و باعث می شود ناخن شما به خوبی ترمیم و رشد کند. غذاهای غنی از منیزیم و کلسیم بخورید تا ناخن های شما رشد خوبی داشته باشند و به خوبی ترمیم شوند. تنها دلیل این نوع غذاها این نیست، بلکه اکثر آن به این خاطر است که بدن انسان میل به جویدن ناخن به دلیل کمبود کلسیم و منیزیم در بدن دارد. بادی نیاز به برگرداندن این مواد دارد.

  • تخم مرغ، سویا، غلات کامل، و جگر بخورید که برای ناخن ها نیز مفید است. مواد معدنی گوگردی پیدا شده در سیب، خیار، انگورف سیر، مارچوبه و پیاز همه به رشد دایم و پیوسته ناخن کمک میکنند.
  • اسیدهای چرب ضروری یا EFA ها، در ماهی تن، قزل آلا، سبزیجات برگ دار، مغزجات و دانه جات پیدا می شود. آن ها برای فرآیند های متابولیسمی بدن انسان مورد نیاز هستند و باعث نرم شدن و براق شدن ناخن ها می شوند.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

۵موفقیت خود را جشن بگیرید. از نشان دادن ناخن های جدید خود به دوستان یا حتی به افرادی که به خوبی هم نمی شناسید، هراسی به دل راه ندهید. دست های خود را به آن ها نشان دهید و بگویید ” باورت می شود که من قبلا مشکل جویدن ناخن داشتم ؟”.

  • از دست های خود عکس بگیرید و از ظاهر خوب آن ها لذت ببرید. شما می توانید عکس آن ها را قاب بگیرید یا در کنار عکس ظاهر قبلی انگشتان خود بگذارید تا نشان دهید قادر به انجام تغییرات بزرگ در زندگی خود می باشید.

چگونه از جویدن ناخن جلوگیری کنیم

نکات آموزشی این بخش:

۱- به یاد داشته باشید که جویدن ناخن باعث ایجاد بیماری های گوناگون می شود. زیرا هنگامی که ناخن خود را در دهان می کنید، باکتری هایی وارد بدن شما می شوند که باعث به خطر افتادن سلامتی شما می شوند.

۲- دست خود را با آب و صابون، یا مواد ضدعفونی کننده بشویید تا وقتی که ناخن خود را میخورید، مزه ی بدی دهد و از جویدن دست بکشید.

۳- برای اینکه تشویق شوید که ناخن خود را نخورید، بهتر است که از ناخن خود عکس بگیرید و آن را هر دفعه نگاه کنید که جویدن ناخن چه بلایی سر انگشت و ناخن شما می آورد.

۴- همیشه با خود بگویید که این عادت بدی است و سعی کنید با روش های بالا این عادت را فراموش کنید.

برچسب ها

onehow

از سال 93 وب سایت چگونگی را راه انداختیم و سعی می کنیم مقالات مفید و ارزشمندی را برای شما عزیزان در وان هو منتشر کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن