چکیده : کنتاکتورها کلید الکترمغناطیسی هستند که به صورت گسترده جهت کنترل بارهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. کنتاکتورها را می توان از راه دور کنترل کرد. علاوه بر این ولتاژ بوبین کنتاکتورها نسبت به ولتاژ بار مقادیر بسیار کوچکتری دارد.

 عملکرد ایمن کنتاکتورها سبب استفاده گسترده از آن ها شده است. به عنوان مثال با یک ولتاژ ۲۴ ولت DC می توان مدار سه فاز را کنترل کرد! شرکت زیمنس از جمله شرکت های پیشرو در زمینه تولید تجهیزات فشار ضعیف از جمله کنتاکتور است. برای خرید کنتاکتور زیمنس باید نکات مختلفی را مورد توجه قرار دهید. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت. با من همراه باشید.

کنتاکتور چگونه کار می کند؟

قبل از بررسی بیشتر کنتاکتور زیمنس و عواملی که در انتخاب آن باید مورد توجه قرار دهید، لازم است با نحوه عملکرد کنتاکتور آشنا شوید. این آشنایی به درک بهتر نکاتی که در ادامه بیان خواهیم کرد کمک می کند. ساختار کنتاکتور دارای دو بخش اصلی کنتاکت و بوبین است. کنتاکت یا تیغه اصلی وظیفه عبور جریان بار را بر عهده دارد.

از سوی دیگر کنترل عملکرد تیغه ها در اختیار بوبین است. بوبین شامل یک سیم پیچ و یک هسته الکترومغناطیسی است. با اتصال ولتاژ فعال ساز به سیم پیچ، یک آهنربای الکتریکی ایجاد می شود که قادر است هسته مغناطیسی را جابجا کند. با جابجایی هسته، بخش متحرک تیغه جابجا شده و به بخش ثابت متصل می شود. این اتصال به معنای وصل مدار و برقراری جریان است.

چرا کنتاکتور زیمنس را انتخاب کنیم؟

تولید کنندگان زیادی در سراسر دنیا اقدام به تولید و عرضه کنتاکتور می کنند. شرکت های اروپایی، آمریکایی، شرق اسیا و حتی برخی شرکت های ایرانی نیز در این زمینه محصولاتی برای عرضه به بازار دارند. دلایل مختلفی برای انتخاب کنتاکتور زیمنس وجود دارد. در ادامه به بیان مهمترین آن ها خواهیم پرداخت:

  • عملکرد مطمئن و پایدار
  • تنوع بالای محصول
  • طراحی استاندارد و نصب راحت در تابلو برق
  • عرضه شده با ترمینال های استاندارد مختلف برای کاربردهای متفاوت
  • پشتیبانی از تجهیزات جانبی متنوع جهت افزایش کارایی
  • هماهنگی با سایر تجهیزات فشار ضعیف زیمنس

راهنمای خرید کنتاکتور زیمنس

پارامترهای بسایر مهمی وجود دارد که عدم توجه به آن ها در زمان خرید کنتاکتور، انتخاب شما را دچار مشکل می کند. برخی از این پارامترها را باید در زمان انتخاب مورد توجه قرار دهید و برخی دیگر را در زمان خرید!

پارامترهای مهم در انتخاب کنتاکتور

برای انتخاب کنتاکتور مناسب با نیاز کاربرد مورد نظر، ابتدا باید شناخت دقیقی از پروژه و پارامترهای عملیاتی مورد نیاز آن داشته باشید. گزینه های بسیار گسترده ای در بازار موجود لایت که با تطبیق پارامترهای عملیاتی آن ها و نیاز پروژه می توانید گزینه مناسب را انتخاب کنید. مهمترین پارامترهای انتخاب کنتاکتور عبارتد از:

  • ولتاژ بوبین و ولتاژ خط: همانطور که اشاره شد کنتاکتورها با اعمال ولتاژ فعال سازی به بوبین، مسیر جریان را وصل می کنند. قطع ولتاژز فعال سازی مسیر جریان را باز می کند. ولتاژ بوبین کنتاکتورها رنج بسیار گسترده ای دارد. رایج ترین ولتاژ های بوبین عبارتند از ۱۲ و ۲۴ ولت DC در کنار ۲۲۰ ولت AC . توجه ولتاژ بوبین در زمان انتخاب کنتاکتور ضروری است. ولتاژ خط نیز می توان ۲۲۰ یا ۳۸۰ ولت باشد و باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • جریان نامی یا توان کنتاکتور: مهمترین پارامتری که در خرید کنتاکتور زیمنس باید مورد توجه قرار دهید، جریان نامی است. جالب است بدانید جریان نامی بیشترین تاثیر را روی قیمت کنتاکتور زیمنس نیز دارد. هر چقدر جریان کنتاکتور بیشتر شود، قیمت آن بالاتر می رود.
  • کلاس کاری و نوع بار: کنتاکتورها برای کنترل انواع مختلفی از بارها مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل تفاوت رفتار بارهای مختلف به ویژه در زمان راه اندازی، کنتاکتورها را در کلاس های مختلفی متناسب انواع بار دسته بندی می کنند. در زمان انتخاب کنتاکتور دقت کنید کلاس انتخابی متناسب با نوع بار باشد.

خرید کنتاکتور زیمنس

اگر قصد خرید کنتاکتور زیمنس را داشته باشید، علاوه بر پارامترهای بالا لازم است به چند مورد دیگر نیز توجه کنید:

  • خرید جنس اورجینالقیمت کنتاکتور زیمنس به نسبت اغلب نمونه های موجود در بازار قیمت بالاتری دارد. دلیل این امر نیز کیفیت بالاتر و عملکرد مطمئن محصولات زیمنس در مقایسه با تولید ات سایر برندها است. قیمت بالای این تجهیزات سبب شده نمونه های تقلبی این محصولات در بازار زیاد باشد. تنها راه مطمئنی که برای خرید کنتاکتور زیمنس اصلی می توان معرفی کرد، خرید از فروشنده مطمئن است.

فروشگاه زیمنس کالا کنتاکتور و سایر محصولات زیمنس را با اصالت ضمانت کالا و یک سال گارانتی به مشتریان عرضه می کند.

  • دقت به اندازه کنتاکتور: کنتاکتورهای زیمنس در ابعاد و اندازه های متفاوتی عرضه می شوند. در زمان خرید کنتاکتور زیمنس به هماهنگی اندازه کنتاکتور با محل نصب دقت کنید. این مساله به ویژه اگر قصد جایگزین کردن کنتاکتور قدیمی با جدید را داشته باشید، اهمیت بالاتری پیدا می کند.
  • دقت به نوع ترمینال: انواع مختلفی از ترمینال های استاندارد بر روی کنتاکتورهای زیمنس تعبیه می شود. نوع ترمینال کنتاکتور می تواند بر کابل کشی و سر سیم های مورد استفاده برای کابل ها تاثیر گذار باشد. لازم به ذکر است تفاوت ترمینال ها صرفا روی ترمینال های قدرت مشاهده می شود و ترمینال های فرمان عموما از نوع پیچی هستند.

جمع بندی

با توجه به نقش مهم کنتاکتورها در کنترل بارهای الکتریکی، انتخاب کنتاکتور مناسب با نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر قصد خرید کنتاکتور زیمنس را داشته باشید، علاوه بر پارمترهای مهمی که در انتخاب کنتاکتور مناسب باید مورد توجه قرار دهید، برخی پارامترهای ویژه محصولات زیمنس را نیز باید در نظر بگیرید. از جمله دقت در خرید کالای اصل که با خرید از تامین کننده معتبر امکانپذیر می شود.